Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningöverpronation -> neutral
You need to log in to create posts and topics.

"Evolutionen har inte optimerat alls, den har slumpat. Lite väl självförhärligande att tro att vi skulle vara optimala på något sätt."

Evolutionen har måhända slumpat, men sen har det naturliga urvalet optimerat genom att rensa bort de misslyckade slumpn

När det går som bäst känns det inte att jag landar på fötterna. Då känns det som om jag flyger fram.

Uppmana era barn att gå på tå! Det kommer de ha nytta av i deras framtida löparkarriärer! Jag blev inte uppmanad men jag hade den turen ändå. Jag ser mig som evolutionens lyckade slumpförsök 🙂

F ö tror jag det är mycket dumt att förändra steget om det

Bestämmer jag mig för att förändra steget kommer jag givetvis inte nöja mig med vart tredje pass som teknikinlärning, utan kommer göra så varje gång. Och funkar det då så funkar det.

Nej Erik, det är inte semantiska petitesser. Skillanden är att naturen långsamt sållar bort de mest katastrofala resultaten, eftersom de inte sprider sig vidare. Slump som inte påverkar fortplantningsförmågan är förstås inget som naturen kan välja bort. S

Jag tror också att naturen sållar bort dom löpare som mixtrar och spänner sig för att förändra sitt naturliga löpsteg.

Inte om vi redan fått barn. 😉

Hur vi springer, på tå, hällandning eller enligt Monty Pythons silly walk påverkar inte vare sig våra överlevnadschanser eller våra möjligheter att föröka oss numera.

Nej, men när människan började gå upprätt för 3-4 miljoner år sedan så var det en fråga om överlevnad att kunna springa på ett effektivt sätt. Därför lär foten och dess konstruktion varit föremål för en evolutionär gallring som ledde fram till det vi har

Nåväl, vi överlever väl även om vi slutat med löpning 😉