Quote from Lars Mörrby on 9 July 2011, 08:26Eftersom människan inte föddes med tjocka löparskor och faktiskt kunde springa utan sådana fram till 1970-talet, så har jag lite svårt att förstå att det skulle vara naturligt att landa på hälen.
Det är däremot så att skor med mycket dämpning och uppbygg
Eftersom människan inte föddes med tjocka löparskor och faktiskt kunde springa utan sådana fram till 1970-talet, så har jag lite svårt att förstå att det skulle vara naturligt att landa på hälen.
Det är däremot så att skor med mycket dämpning och uppbygg
Quote from Funbeat user on 9 July 2011, 09:18Chritser, de tränar mycket mer. De har gener som lämpar sig för att springa fort. Två skäl till att man skall vara försiktig med att exakt kopiera deras metod för träning och tävling.
Chritser, de tränar mycket mer. De har gener som lämpar sig för att springa fort. Två skäl till att man skall vara försiktig med att exakt kopiera deras metod för träning och tävling.
Quote from Funbeat user on 9 July 2011, 09:54Hampus, ingen vill väl dö nyfiken? Så testa du att springa barfota, sedan tror jag du kommer ändra uppfattning om hur förträfflig dämpning hälen ger, och huruvida det är naturligt att landa på den eller inte. För det är inte naturligt att springa med löpa
Hampus, ingen vill väl dö nyfiken? Så testa du att springa barfota, sedan tror jag du kommer ändra uppfattning om hur förträfflig dämpning hälen ger, och huruvida det är naturligt att landa på den eller inte. För det är inte naturligt att springa med löpa
Quote from Funbeat user on 9 July 2011, 10:09För att evolutionen inte har ersatt alla benen i foten med något annat än.
För att evolutionen inte har ersatt alla benen i foten med något annat än.
Quote from Lars Mörrby on 9 July 2011, 10:59Magnus,
du sprider tyvärr skoindustrins gamla "sanningar" i en tid när alla de stora drakarna svänger om mot produkter som tillåter ett mer naturligt steg - människan är faktiskt inte född med 3cm stötdämpande gummi under hälarna.
Kanske dessa (gamla)
Magnus,
du sprider tyvärr skoindustrins gamla "sanningar" i en tid när alla de stora drakarna svänger om mot produkter som tillåter ett mer naturligt steg - människan är faktiskt inte född med 3cm stötdämpande gummi under hälarna.
Kanske dessa (gamla)
Quote from Funbeat user on 9 July 2011, 11:11Det är väldigt, väldigt mycket som människan inte är född med, men vi gör ändå. Det argumentet tycker jag nog är ganska tunt.
Det är väldigt, väldigt mycket som människan inte är född med, men vi gör ändå. Det argumentet tycker jag nog är ganska tunt.
Quote from Funbeat user on 9 July 2011, 11:22>Chritser (sic), de tränar mycket mer. De har gener som lämpar sig för att springa fort
Argument ett köper jag rakt av. Argument två är bara skitsnack och nånting du drömt upp
>Chritser (sic), de tränar mycket mer. De har gener som lämpar sig för att springa fort
Argument ett köper jag rakt av. Argument två är bara skitsnack och nånting du drömt upp
Quote from Funbeat user on 9 July 2011, 11:25Börje, det är fult att ljuga.
De "gamla sanningar" jag sprider (evoultionslära tex) har inget med skoindustrin att göra. Och de flesta håller de fortfarande för sanna.
Börje, det är fult att ljuga.
De "gamla sanningar" jag sprider (evoultionslära tex) har inget med skoindustrin att göra. Och de flesta håller de fortfarande för sanna.
Quote from Funbeat user on 9 July 2011, 11:27Peter, du har nog drömt upp (sic) att vi alla har samma förutsättningar att bli elitlöpare.
Peter, du har nog drömt upp (sic) att vi alla har samma förutsättningar att bli elitlöpare.
Quote from Funbeat user on 9 July 2011, 11:34Varje fot har 3 olika fotvalv som bidrar till en naturlig dämpning i fötterna. Landar man i te på hälen så utnyttjas dem inte på samma vis.
Jag >tror< elitlöpare springer på det viset för de kan tjäna tid på det, inte leder.
Vid överpronation liksom sup
Varje fot har 3 olika fotvalv som bidrar till en naturlig dämpning i fötterna. Landar man i te på hälen så utnyttjas dem inte på samma vis.
Jag >tror< elitlöpare springer på det viset för de kan tjäna tid på det, inte leder.
Vid överpronation liksom sup