Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

Det här är väl ungefär samma som Jack Daniels gamla hederliga R-intervaller? (http://en.wikipedia.org/wiki/Jack_Daniels_%28coach%29#Repetition_.28R.29_pace)

Med 15 minuters uppvärmning, block 1 på 5 minuter (5 x (30s-20s-10s), 5 minuters vila (2 min för de vältränade), block 2 på 5 minuter, så är hela motionspasset avklarat på 25 minuter.

15+5+5+5 = 30

Kanske bra med lite lätt jogg efter (10 min) följt av stretch/rörlighetsövningar (10 min)

Alltså 50 min

Matematici och kloka ord!

Funkar bäst om man kör dem (gärna i mindre grupp på 2-3 personer i bredd) på innerbanan på någon populär friidrottsarena med Garmin som tempoangivare.

undrade också lite över det där.. Ska man alltså springa SNABBT först, å sen ganska snabbt å SEN gå, å sen om igen? Brukar ju göra tvärtom, vid vissa intervaller.. gå, jogga, sen springa snabbt, sen ner i gå igen å så börja om.

Om man gör sådär som före

Jag har läst danska bloggare och de säger att man efter 15 minuters sedvanlig uppvärmning börjar passet med 30 sekunders lugn jogg, 20 sekunder snabb fart och sist 10 sekunder sprintfart. Upprepar detta fem gånger utan paus. Två-fem min vila och sen ett b

"Jag har läst danska bloggare och de säger att man efter 15 minuters sedvanlig uppvärmning börjar passet med 30 sekunders lugn jogg, 20 sekunder snabb fart och sist 10 sekunder sprintfart. Upprepar detta fem gånger utan paus. Två-fem min vila och sen ett

Intressant och kanske värt att testa.

Har provat lite olika typer av intervaller med målet att göra milen under 40 min. Under sommaren provade jag supertusingar och förbättrade min tid från Växjöloppet 1 maj på 40.30 till 39.22 på Kalmarmilen i augusti.

Kanske något att prova för att göra en milrunda lite roligare.