Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykel2 snabba dumma från en novis
You need to log in to create posts and topics.

Hej

"Betyder det att man kan cykla uppför en liiiten trottoarkant eller gör man bäst i att stiga av cykeln?"

Ja det är klar du ska stiga av. Cykla på en trottoar? Nej det gör man inte, där går man.

Om vad det anbelangar regn så cyklar jag nu mer sällan

Det är bra att jag kan fråga er......frågar jag i cykelaffären så lånar de väl aldrig ut en racer åt mig *s*

1. Cykla på vägen så behöver du inte cykla på några kanter eller stenar. Tyvärr så kommer det någon liten kant ibland och då får man sakta ner, dra upp framhjulet och sedan hoppa till för att få med sig bakhjulet.

Trottoar är det olagligt att cykla på så

Cykla över trottoarer måste man göra ibland, cykelbanor/vägar kan dras på lite olika sätt, och en del är faktiskt halva trottoaren ... Även om man tänkt sig ett härligt pass ut på landet och landsväg så ska man ta sig dit också - om man nu inte bilar elle

Maria - Min erfarenhet är att du klarar de grejer som Lingling pratar om i minst 90% av fallen utan att kliva av cykeln om du kör sakta och har välpumpade däck.

Anders A:

2) Ja, så är det ju - inga skärmar!

Lingling:
Precis. Cykelaffären är ju mitt i stan och jag får ta mig en bit INNAN jag kan ligga och jäsa 🙂

Finns det annat att tänka på när man äntrar en racer för första gången???
Jag har förstått att sk

Stenbeläggning och farthinder är gradvisa och ganska små belastningar. Sånt fixar alla hjul. Inget "bevis" för att racerhjul skulle vara starkare än standardhjul (och självklart är de inte heller det).

En 20 cm hög trottoarkant är det nog inte många hjul

Därför man har sin stadiga citybike!

Det beror på vem som har byggt hjulet och vilka hjul vi pratar om.
Mina gamla tävlingshjul har körts i hålor och dikeskanter åtskilliga gånger i hög hastighet och klarat sig utan stukningar
Däremot har mina standardhjul som inte körs i mer än trettio int

Fråga: Är det inte två olika typer av konstruktioner på cykelhjul och är inte racerhjul dubbla, se vänstra genomskärningen på min lilla skiss nedan. Jag har själv ingen koll på detta, men det verkar som om racerhjul är mycket tåligare eftersom de ser ut s