Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykel2 snabba dumma från en novis
You need to log in to create posts and topics.

Han var nog bara sugen på lite Pepsi... 😉

Hooker Head-ers mmmmmmm!

Om man tittar på den snabba cykeln så lägger man märke till den intressanta ramen och små hjulen. Liknar lite "Stealth"ramen.

Varför inte köra med 24 tumshjul på cykeln i kombination med 60/10 och 200-vevar? Det borde ge en aero

Jag tror att MAria blir enormt klok och garanterat mer intresserad och tar emot allt det här sista med glädje om.. om.. vad ni nu diskuterar 😀

MAria, du fixar det där med skorna, alla ska vi göra en SPD vurpa! (H)

Vi diskuterar cykeldelar, lite geometri blandat med cykelhistoria och biomekanik med en nypa teknikträning.

Maria får säkert att all behövlig hjälp av lämpliga lekkamrater.

haha Gary, spot on (eller vad det heter......svårt med engelska uttryck ibland)

Ja, mellan varven förstår inte jag heller så mycket i denna tråd men det är väldigt intressant vilka vändningar diskussionen tar och jag är fachinerad över ert djupa intresse

Hej Maria!

Att köra in/hoppa över en trottoarkant kan ha sina sidor. Gjorde det för 4 veckor sedan i låg fart .Fick inte med mig cykeln riktig...(MBT), tjocka hjul. Fick en revbensskada, la mig på sidan och har fortf ont vid vissa rörelser. Tur jag fick

Jag ska först få tag i cykel, Marie (hoppas att cykel-affären ringer nästa vecka), sedan lära mig hålla balansen........

Det är klart att jag ska! (H)

Rasmus Olsson skrev:
> Ett mindre hjul, med allt övrigt likvärdigt (samma konstruktion, material, ekerantal osv),
> har lägre luftmotstånd
Stämmer.
Men man cyklar inte bara på hjulen, med mindre hjul så blir den aerodynamiska betydelsen av cykelramen,
s

Håkan, bilden på rekordcyklisten var inte allvarligt menad. Mest för att visa att det finns snabba cyklar med små hjul.

Rullmotståndsökningen är mikroskopisk, medan den aerodynamiska vinsten är ganska stor. Åtskilliga procent lägre luftmotstånd handlar d

HPV är jättesnabba på rak och plan väg. Dock är de inte så bra vid rödljusena och stopplikt.