Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpning3 km
You need to log in to create posts and topics.

Dölj klockan och jogga lååångsamt. Då blir det lättare att komma ut nästa gång. Var inte rädd att köra stolpintervall, gå en och jogga en upprepas till du är framme.

"Hur lång tid "ska" det ta ungefär?"

Så lång tid du behöver.

Min son som är 12 år och ständigt sitter och degar framför datorn hellre än att träna fysik spöar mig på 3 km genom att greja den distansen på knappt 10 minuter. Jag får glädja mig åt att han inte klarar mycket mer medan jag kan gneta vidare i minst 3 mil

Anar jag lite ambition här?

Jag är banne mig ingen auktoritet på vilka tider som är bra men jag tycker att 6 minuters tempo är bra. 5 minuters tempo är bättre och 4 minuters tempo riktigt jävla duktigt!

Micke, i så fall borde din son satsa på friidrotten. Rekordet för P14 på 2000m ligger på 6:07, om jag extrapolerar och korrigerar för ålder borde då 12-åringarna göra 3000 på ~9:30. Gör han det otränad på "en bit under 10 minuter" så har vi en ny världsst

Under tio minuter är snuskigt bra. Det gör inte ens min kompis 35-minuters-mannen på ett konditionstest på löpbana.

Nja, han kör väl på 9:59 och är åtminstone skolmästare på det. Minimaran om några veckor blir ett test på om han har tävlingsnerver.

Minimaran är 2140m. Pojkar 12 vann förra året på 7:52. P15 springer 4000m, där vann de på 13:49.

(Fast nu undrar jag om banan verkligen är bara 2140m, tiderna verkar lite för dåliga för det. Men det står ju 2140m på hemsidan.)

Ja, jag noterade också att tiden känns lite tam. Det är förmodligen trångt i starten. Man tycker att om det är någon arrangör i landet som ska klara det här med banmätning så är det Hässelby/Spårvägen.

Idag sprang/joggade jag 2,2 km och det tog ca 10 minuter. Helt okej eller?