Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpning90-30 intervaller på löpband
You need to log in to create posts and topics.

På rekommendation tänkte jag testa att köra 90-30 intervaller. 90 sek i vVo2max-tempo och 30 sek ståvila. Men då löpband har en tendens att ta långtid på sig att starta upp och sakta ner så funderar jag på att helt enkelt hoppa av bandet med fötterna och

Såg ett löparprogram på webb tv förra året, Sverige Springer tror jag det hette.

Programvärd var Anders Szalkai och han förevisade just det du beskrev, hoppade av i farten och sen på igen.

Han använde handtagen som stöd när han hoppade på och av.

Edit:

Hoppar av och på i farten. Man vänjer sig 🙂

Jag har testat det du precis beskriver; att köra intervaller geonom att hoppa av bandet när det är vila och låta bandet rulla på. Som tidigare skrivits så tar man hjälp av handtagen så är det inga större problem.

Av och på i farten.

Har sett versioner av allsvenska fotbollsspelare som kör 15/5 på det sättet. Och det är inga långsamma ruscher! Har också kört 15/5 på det sättet (det kändes lite som risk för liv och lemmar, men med 90/30 och endast vVO2max-tempo är

Ok så man behöver inte ens sakta ner farten utan låter det gå i samma hastighet hela tiden?

Nej, det behövs inte. Löpbandet blir knappast trött 😉

Full fart på bandet är det som gäller.
Man hoppar inte så mkt som att man lyfter sig av bandet.
Testa några gånger i lugnt tempo så får du in snitsen.

Vissa band har den ofina egenskapen att de stänger av sig när de inte känner av några steg. Borde in

Håller med om att det är ett ofint beteende av bandet att gå på "auto paus" bara för att man inte kliver på det. Men 30s brukar funka. I annat fall får man väl köra 95/25, tro mig det gör skillnad de där sekunderna (i slutet...) Riktigt jävla problematisk

Det funkar utmärkt med "hopp-off / hopp-on". Gäller mest att ta stöd av handtagen vid på/av-kliven. Låt du bandet gå i samma fart som du kör intervallen. Det är bara mekigt att justera upp/ner. Och som du säger, bandet ökar farten successivt så det minska