Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumTriathlonAluminium VS kolfiber?
You need to log in to create posts and topics.

Jag tror nog att det finns mer prisvärda hjul än Zipp - man betalar en hel del för namnet där!

Jag är ingen expert men har ett par A:XUS som funkar bra....

Bambu. 😀

Kolla Ebay är ett hett tips! Där går det att göra fina fynd till mycket bättre priser än här hemma!
Kolla bara så att säljaren vill skeppa grejorna till Sverige först.

Grym cykel för runt 20:
http://www.flinta-adventure.se/product_info.php?cPath=68&products_id=319&osCsid=40f51db1be1fdadadda826998b7f2d36

Vad innebär högprofilshjul? Är det fälgar med större dimension, eller är det högre däck?

Kan nån säga hur mycket det gjort för dom att gå ifrån racer till tempo. T.ex favoritrundan fick 3km/h högre snittfart eller 80km gick 20sekunder snabbare med tempo.

Det är högre profil på fälgen, vilket ger kortare ekrar vilket är en del som ger mindre luftmotstånd. Profilen på fälgen är även utformad för att ge mindre motstånd. ZIPP t ex har dimples som på lfbollar, både på fälg o däck.

Har satt tempostyre på min v

Om det är alu-ram eller kolfiber-ram spelar nog mycket mindre roll än om det är bra hjul jämfört med lite mindre bra.

En beg tempohoj med aluram + ett par högprofilhjul kan du nog få för 20 papp

hehe, jag hade själv gissat tvärtom, speciellt eftersom att det är Kalmar som hägrar. Banprofilen är ju helplatt så då borde ju cykelns vikt inte spela speciellt stor roll, däremot luftmotståndet.
Vad gäller tidsvinster för hjul och aerobars så vet jag in

sorry Anders, jag läser som en kratta. Håller med dig...