Quote from Guest on 9 October 2010, 16:47Det talas mycket här på FB, om anaerob och aerob träning. Om att den ena ska tränas före den andra, hit och dit. Dock är jag (fortfarande) lite förvirrad över de båda orden. I samband med dessa ord nämns även de olika "delarna av löpning" som jag kaller d
Det talas mycket här på FB, om anaerob och aerob träning. Om att den ena ska tränas före den andra, hit och dit. Dock är jag (fortfarande) lite förvirrad över de båda orden. I samband med dessa ord nämns även de olika "delarna av löpning" som jag kaller d
Quote from Funbeat user on 9 October 2010, 16:57Beror helt på hur mycket tid du har tillgänglig för att träna. Om det bara är 20 minuter 2-3 gånger i veckan så är det högintensiva intervaller som gäller. Har du massor av tid är det flera lågintensiva långpass blandat med något högintensivt då och då.
Beror helt på hur mycket tid du har tillgänglig för att träna. Om det bara är 20 minuter 2-3 gånger i veckan så är det högintensiva intervaller som gäller. Har du massor av tid är det flera lågintensiva långpass blandat med något högintensivt då och då.
Quote from Funbeat user on 9 October 2010, 17:31Men vadå, är man helt nybörjare ska man börja med vanlig distanslöpning. Inga intervaller eller fartlek och inga långpass. Man ska bygga upp en träningsbas som man sedan kan bygga vidare på. Dessutom ska man öka veckomängden löjligt långsamt, då tyvärr ök
Men vadå, är man helt nybörjare ska man börja med vanlig distanslöpning. Inga intervaller eller fartlek och inga långpass. Man ska bygga upp en träningsbas som man sedan kan bygga vidare på. Dessutom ska man öka veckomängden löjligt långsamt, då tyvärr ök
Quote from Funbeat user on 9 October 2010, 17:53Det gäller att få kunder till rehabträningen.
Det gäller att få kunder till rehabträningen.
Quote from Funbeat user on 9 October 2010, 19:09bild:http://www.funbeat.se/photo.aspx?FileName=4815dd2e4ae043c8b631e0d1a26446c8.jpg&Size=
Det beror på ditt långsiktiga mål. Lägger du initialt en massa tid på anaerobt arbete når du ganska snabbt ett max men kan i värsta fall närapå stagnera på denna ni
bild:http://www.funbeat.se/photo.aspx?FileName=4815dd2e4ae043c8b631e0d1a26446c8.jpg&Size=
Det beror på ditt långsiktiga mål. Lägger du initialt en massa tid på anaerobt arbete når du ganska snabbt ett max men kan i värsta fall närapå stagnera på denna ni
Quote from Funbeat user on 9 October 2010, 19:34Aerob träning är där de arbetande musklerna får tillräckligt med syre och inte producerar mer mjölksyra än att blodet kan transportera bort den. Anaerob är motsatsen, alltså där det byggs upp en allt högre koncentration av mjölksyra i musklerna och det få
Aerob träning är där de arbetande musklerna får tillräckligt med syre och inte producerar mer mjölksyra än att blodet kan transportera bort den. Anaerob är motsatsen, alltså där det byggs upp en allt högre koncentration av mjölksyra i musklerna och det få
Quote from Funbeat user on 9 October 2010, 19:39Tack för era svar, speciellt lite extra till Olle för den långa och utförliga förklaringen! 😀
Tack för era svar, speciellt lite extra till Olle för den långa och utförliga förklaringen! 😀
Quote from Funbeat user on 9 October 2010, 20:38Detta är ett seriöst svar:
Om du inte vet skillnaden mellan aerob och anaerob träning är så ska du ägna dig åt aerob träning.
Lycka till!
Detta är ett seriöst svar:
Om du inte vet skillnaden mellan aerob och anaerob träning är så ska du ägna dig åt aerob träning.
Lycka till!
Quote from Funbeat user on 10 October 2010, 11:26Leif -> Om man är helt nybörjare och börjar med 20 minuter distanslöpning 2-3 gånger i veckan kommer man inte att komma långt. Du kommer att få en långt bättre träningseffekt och resultat om du höjer intensiteten. Finns löjligt mycket bevis för det. Det ä
Leif -> Om man är helt nybörjare och börjar med 20 minuter distanslöpning 2-3 gånger i veckan kommer man inte att komma långt. Du kommer att få en långt bättre träningseffekt och resultat om du höjer intensiteten. Finns löjligt mycket bevis för det. Det ä
Quote from Funbeat user on 10 October 2010, 11:37Det jag spånar på just nu är en generell plan som ska täcka i första hand första halvan av nästa år (sex månader) och kanske hela nästa år beroende på hur andra saker i livet utvecklas. Under nästa år kommer jag som det ser ut nu, ha mycket ledig tid och
Det jag spånar på just nu är en generell plan som ska täcka i första hand första halvan av nästa år (sex månader) och kanske hela nästa år beroende på hur andra saker i livet utvecklas. Under nästa år kommer jag som det ser ut nu, ha mycket ledig tid och