Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningAnaerob & Aerob
You need to log in to create posts and topics.

Jacob, nu håller jag inte med. Varför lägger nybörjare av med löpningen? Jo, för att de börjar för hårt och tränar för intensivt och utan att njuta av själva löpningen. Visst kan de köra lite snabbare ett pass i veckan, men kör de hårdare så är skaderiske

Jag håller helt med Leif. Det viktigaste är att utvecklas, inte att utvecklas optimalt snabbt. Det måste vara roligt och man måste först bygga upp en styrka så man klarar intervaller utan skador som följd.

Jag är nog också inne på Leifs spår. Jag utgår dock enbart ifrån en djupstudie av mig själv...
Jag försökte få igång löpandet under flera år och gick alltid ut stenhårt vilket resulterade i skador.
Det var faktiskt först när jag fick tipset att springa 1

Nu diskuterar ni mer nöjet med löpning och gör antagandet att alla gillar att springa längre distanser vilket jag antar att ni alla göra. Det finns dock många som tycker om att springa kortare med högre intensitet även om de inte är så väl representerade

Det är ett effektivt upplägg att köra intervaller som otränad. Då blir det ofta tid till rehab och eftertanke.

Jag vill fråga Jacob om man helt kan bortse från skaderisken om man som otränad löpare börjar med hårda intervaller? Är det bara en myt att man långsamt behöver vänja kroppen att klara av hård träning? Och varför sitter jag här skadad med stressfrakturer

Eva -> Varför du är skadan inte jag svara på. Stressfrakturer handlar dock nästan uteslutande om för mycket volym, sällan/aldrig för hög hastighet. Om du springer lika långt med olika hastigheter är risken givetvis större om du har hög hastighet.

Ett in

Nu var det löpare som var ämnet i tråden och inte cyklister.

Om jag inte misstar mig så är belastningen på leder&ligament betydligt mindre i cykel än i löpning.

Jacob: varför svenska löpare är så förbannat dåliga beror på att de struntar i att bygga upp sin aeroba kapacitet innan de börjar med anaerob träning.

Tror du att träningseffekten skiljer sig mellan maximal intensitet vid löpning kontra cykling eller påstår du på allvar att skaderisken är större om man springer 9 minuter i veckan i full fart jämfört med 270 minuter i veckan på låg intensitet?

Eller jus