Quote from Funbeat user on 5 August 2010, 16:23Ja, så är det verkligen. På EM-nivå ser det än brokigare ut än på världsnivå, och bland damerna brokigare än bland herrarna... kort och gott -- ju långsammare det går, desto mindre viktigt är löptekniken för resultaten.
Men hur det än är, maratonelitens
Ja, så är det verkligen. På EM-nivå ser det än brokigare ut än på världsnivå, och bland damerna brokigare än bland herrarna... kort och gott -- ju långsammare det går, desto mindre viktigt är löptekniken för resultaten.
Men hur det än är, maratonelitens
Quote from Funbeat user on 5 August 2010, 16:31....kan inte hålla fingrarna borta från att publicera ett annat historikt klipp nu när vi talar löpstilar:
http://www.youtube.com/watch?v=nQmqEIYI-GU
Abebe Bikila var ju ofrivillig barfotalöpare i Rom-OS 1960. Man ser dock i början av loppet att han är
....kan inte hålla fingrarna borta från att publicera ett annat historikt klipp nu när vi talar löpstilar:
http://www.youtube.com/watch?v=nQmqEIYI-GU
Abebe Bikila var ju ofrivillig barfotalöpare i Rom-OS 1960. Man ser dock i början av loppet att han är
Quote from Funbeat user on 5 August 2010, 16:33Tyvärr fick han ett tråkigt slut.
Tyvärr fick han ett tråkigt slut.
Quote from Funbeat user on 5 August 2010, 16:33Tack för kommentarerna!
En intressant detalj jag lade märke till, är att steglängden är kortare i borfotasekvensen än den är i första sekvensen, trots att jag springer snabbare i barfotasekvensen. Delvis kommer det sig nog av att "skorna" är lättare, vil
Tack för kommentarerna!
En intressant detalj jag lade märke till, är att steglängden är kortare i borfotasekvensen än den är i första sekvensen, trots att jag springer snabbare i barfotasekvensen. Delvis kommer det sig nog av att "skorna" är lättare, vil
Quote from Funbeat user on 5 August 2010, 16:35Angående Zatopek -- han såg ju ofta väldigt plågat ut i ansiktet och att han hade lite rörig armföring, men tittar man på hur benen faktiskt rör sig finns det inte mycket att klaga på. Så jag tycker det är lite orättvist mot honom att han ofta används som
Angående Zatopek -- han såg ju ofta väldigt plågat ut i ansiktet och att han hade lite rörig armföring, men tittar man på hur benen faktiskt rör sig finns det inte mycket att klaga på. Så jag tycker det är lite orättvist mot honom att han ofta används som
Quote from Funbeat user on 5 August 2010, 16:44Jo, nog var det tur för Zatopek att han kunde röra ordentligt på benen för med den oroliga överkroppen så fick underredet jobba hårt. Jag är benägen att hålla med dem som tror att Zatopek hade gjort ännu bättre resultat med lite löpskolning om han hade ve
Jo, nog var det tur för Zatopek att han kunde röra ordentligt på benen för med den oroliga överkroppen så fick underredet jobba hårt. Jag är benägen att hålla med dem som tror att Zatopek hade gjort ännu bättre resultat med lite löpskolning om han hade ve
Quote from Funbeat user on 5 August 2010, 16:48Lars P,
angående raka ben. Människan har förmågan att kunna sätta knät i ett låst läge så man kan stå rakt upp och ner och vila. I löpning ska knät aldrig hamna i det läget, varken i frånskjutet eller i framåtsvingen. Det är rätt ovanligt att det hamnar
Lars P,
angående raka ben. Människan har förmågan att kunna sätta knät i ett låst läge så man kan stå rakt upp och ner och vila. I löpning ska knät aldrig hamna i det läget, varken i frånskjutet eller i framåtsvingen. Det är rätt ovanligt att det hamnar
Quote from Funbeat user on 5 August 2010, 17:12Jag har fått intrycket (när jag har *försökt* att studera detta i det fåtal bra klipp jag har hittat) att det är tvärt om i landningen: distanslöpare har mer böjt knä, och sprinters har rakare. Händelsevis är det detta som krävs för att underbenet fortfa
Jag har fått intrycket (när jag har *försökt* att studera detta i det fåtal bra klipp jag har hittat) att det är tvärt om i landningen: distanslöpare har mer böjt knä, och sprinters har rakare. Händelsevis är det detta som krävs för att underbenet fortfa
Quote from Funbeat user on 5 August 2010, 20:48Kul att du filmat och lagt ut för kommentarer. Jag är också gammal sprinter, så jag kanske är lite yrkesskadad, men det jag främst tänkte på var två saker:
1) Du har en lite, lite "sittande" löpstil. Att komma lite högre med höften skulle nog inte vara f
Kul att du filmat och lagt ut för kommentarer. Jag är också gammal sprinter, så jag kanske är lite yrkesskadad, men det jag främst tänkte på var två saker:
1) Du har en lite, lite "sittande" löpstil. Att komma lite högre med höften skulle nog inte vara f
Quote from Funbeat user on 5 August 2010, 21:38Ni sprinters är så duktiga på att ha coola namn på grejer som man inte begriper ;-).
"Aktiv fotisättning"? Vad betyder det mer specifikt? Om jag får gissa så betyder det att man sko dorsalflexa foten lätt (hålla uppe tårna). Är det det som avses?
Det ja
Ni sprinters är så duktiga på att ha coola namn på grejer som man inte begriper ;-).
"Aktiv fotisättning"? Vad betyder det mer specifikt? Om jag får gissa så betyder det att man sko dorsalflexa foten lätt (hålla uppe tårna). Är det det som avses?
Det ja