Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningAndhämtning
You need to log in to create posts and topics.

12

Hej!

Jag är rätt ny på det här med löpning, men det har ändå hunnit bli en del nu i sommar. Mestadels springer jag ganska lugnt, kring en mil eller mer. Nu de senaste gångerna har jag provat springa lite fortare. Problemet är att jag blir väldigt anfådd.

Astma? Kanske värt att kolla upp, men om du tränar mkt och inte märkt av andningsproblemet innan kanske det bara är ovana. Ingen exert på löpning, men det finns visst olika andningstekniker.

Det låter intressant. Jag har ingen direkt andningsteknik när jag springer, förutom att jag försöker hålla den lugn och andas djupt ner. Det fungerar jättebra när jag springer långt. Astma är nog uteslutet eftersom jag tränat hårt hela livet och bara märk

Jag har också trånat hårt i hela mitt liv och aldrig haft problem med andningen förutom att jag kan få en hosta som aldrig går över vid förkylningstider. Förra året gick jag till läkare med den och fick göra en sorts astmaprövning under en månads tid. Res

Inte ska du utesluta Astma bara för du tränat hårt hela livet. När jag var 20 och låg som en strandsatt val spyfärdig och kippandes efter andan efter varje lopp så trodde jag bara att jag tog ut mig mycket mer än alla sillmjölkarna runt omkring mig. Förra

Anledningen att jag utesluter det är att jag till exempel kan simma 6000 meter på två timmar utan att känna någonting åt det hållet. Igår gick det också bra att springa 23 km utan problem. Jag är rätt säker på att jag hade märkt det tidigare. Nu är jag i

Självklart finns det grader av astma! Det finns elitidrottsmän som har astma, tyvärr så kommer jag inte i håg några namn!

Sen finns det ju olika typer av astma okså tex allergiutlöst astma och astma som slår till när det är kallt osv

Astma är inte så he

Jag trodde drygt halva skidlandslaget har astma?

Nä det låter ju inte som du har Astma. Själv klarar jag knappt 100 m frisim utan att drunkna 🙂
Du kanske ska prova att köra lite backintervaller helt enkelt om du vill ge benmusklerna en genomkörare.

Per
"
Inte ska du utesluta Astma bara för du tränat hårt hela livet.--- Fick medicin och för första gången i mitt liv fick jag uppleva vad mjölksyra var för något. Det hade jag aldrig känt förut eftersom andningen var den begränsande faktorn och inte musk

12