Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelAng. att tillåta rödkörning
You need to log in to create posts and topics.

Jag gjorde en quickscan av kommentarerna till en av artiklarna i Svenska angående förslaget att tillåta högersväng för cyklister vid rött ljus. Noterbart är att det råder en relativt positiv ton gentemot cyklister, långt ifrån den hätska stämning mot cykl

Chefen för trafikpolisen i Stockholm konstaterade för flera år sedan i ett anfall av insikt att det nog inte hade varit så värst bra för cyklisters trafikmoral att bla införa cykeltrafikljus och tvinga alla att stanna, trycka på en knapp och vänta en stun

Bra skrivet! Jag är tyvärr inte en av dom mest laglydiga medborgare. Gör bl.a redan denna höger sväng redan. Men jag är en av dom som faktiskt har koll i trafiken, istället för iphone snackande damer, eller gubbar som vinglar runt på hela banan i 10 km/h

På några väldigt, väldigt få cykelljus i söderort (på vägen mot Farsta om man kommer från Älvsjöhållet, längs Magelungsvägen) så finns det cykelljus som ställer om automatiskt om ingen hindrande trafik finns, det är väldigt skönt att slippa stanna och kli

Danska Politiet är mycket effektiva i sin utövning avseende mottrafikanter.

Robert Collin intervjuades i riksradion ang. Rödljushögersväng för cyklister. Självklart sågade han det hela och tyckte det var vanvettigt. Farligt för cyklisterna och en ohållbar situation, kom med en massa svaga argument, t.ex. att det skulle vara svårt

Eller så är cykelsporten mera accepterad i grannlandet. I den blå avis http://www.dba.dk så är det just nu 690 racers till salu och jag tror nog att de används ganska flitigt. De gånger jag varit där så tycker jag mig se cyklister både till höger och vänster, bå

Ja inte är det ont om racercykliser här i stan, eller idioter på cykel för den delen. Är ju dessutom rusningstrafik med kö på cykelbanorna...

Jag håller iofs med om att jag inte tror att tillåta rödljuskörning är en bra idé. Cykla mot enkelriktat tror jag däremot fungerar.

Jag förstår inte problemet med att cykla (med tillåtelse) mot rött.

"Right turn on red" är praxis i många delstater i USA. Det gäller då framförallt bilar.

Om det kan uppstå farliga situationer (typ om man svänger till höger och utsätter fotgänare för e