Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelAng. att tillåta rödkörning
You need to log in to create posts and topics.

Ok, jag kan formulera om det. Om vi ändrar reglerna så att även bilar kan svänga höger mot rött tror jag att det kan fungera, för då är bilisterna beredda på att det kan komma fordon ifrån höger (även om de inte borde).

Det andra jag har emot det är att

Den som kör i Sverige och tror att det finns en högerregel i trafiken lever farligt. Den regeln finns inte i Sverige.

Högerregeln gäller alla trafikanter, även cyklister.

Alltså ... det finns ingen högerregel i Sverige. Jo, jag har hört talas om det. Men i praktiken finns den inte. Null, nada, existerar inte.

Det inser man när man kommer till ett land som Norge där regeln är levande. Den är stendöd i Sverige.

I praktiken

"Det andra jag har emot det är att det ytterligare undergräver högerregeln som redan idag alltför få kan."

Högerregeln och trafikljus???

Fattade inte kopplingen

Högerregeln gäller lik förbannat alla trafikanter, regler går före såväl sunt förnuft som idioti.

Högerregeln gäller förvisso i Sverige men "better safe than sorry"...

Ska man blanda in ord som "cykelsport" i denna fråga.
Som det känns just nu är det nog en riktigt korkat idé.
Ni som kalla er cyklister kommer nog att ta dessa höger sväng i hög fart
och de som pendla och knappt vet vad en kedja har för funktion på en cy

För oss som bor i storstäder gäller högerregeln i allra högsta grad. Sedan är det som vanligt, det finns ingen företrädesrätt.

Händer en olycka så polis, rättsväsende och försäkringsbolag blir inblandade, då gäller i allra högsta grad högerregeln. Den som hade väjningsplikt åker dit på det. Oavsett om vägen var större, vedertaget osv. Försäkringsbolag och rättsväsendet följer lag