Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelAng. att tillåta rödkörning
You need to log in to create posts and topics.

Rödljuskörning kan ganska lätt kosta körkortet här också. Dock gör det inte det automatiskt om man cyklar pga likhetsprincipen.

Anledningen till att man skulle legalisera rödljuskörning i vissa fall är som jag förstår det för att folk redan cyklar mot rö

Vi har ju en typ av "right turn on red" vid skylten "stopp - signal" finns på Delsjövägen i göteborg bl.a.

Ja, jag förstår dig, svenskarna skulle aldrig klara av detta. Andra länder gör det galant. Men inte här, nej.

Just varför du har en så låg uppfattning om svenskar, förstår jag inte riktigt. Men du har kanske rätt.

Alex, skillnaden är att "right turn on red" är praxis i många länder. Man sätter bara upp skyltar när det _inte_ är tillåtet.

"No right turn on red during school days, when children are present" till exempel är en jag minns från Chicago. Om det inte är s

Jag fattar inte det här riktigt, det är väl ingen som föreslagit att man ska få cykla mot rött i allmänhet? Utan bara vid högersväng, men fortfarande med väjningsplikt?

Vi har ett par dåliga bilförare här, Ling Ling, och de överför sin egen inställning till andra i största allmänhet. Det är klart. Då blir det problem.

Läste just i Aftenposten här i Oslo om exakt samma diskussion. Fast jag minns inte om det gällde bara c

Dagens svenskar kan kanske inte skilja på höger och vänster?

Min värdinna här i Oslo kan inte det. Man måste säga "höger" "vänster" samtidigt som man pekar mycket bestämt.

Man får ta hänsyn till att USA, iallafall, och kanske även andra länder, har väldigt många fler trafikljus och stopskyltar. Det är väldigt vanligt att vägkorsningar i de absolut lugnaste bostadsområden har "4-way stop". Några gula trianglar ser man sällan

KÄFT! UT O CYKLA IST:)