Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelAng cykel och benträning
You need to log in to create posts and topics.

Är det nån som vet om det är bra att köra ben övningar på gymmet som cyklist eller??

Gissar att du kommer få många och långa, samt goda råd. Vill gissa lite och säga att det säkert finns bra övningar, så länge de görs med relativt låg belastning och många repetitioner. Detta för att få den uthållighet som är nyckeln till långa, härliga tu

Tack för tipset. Jag tränar rygg nacke mage mellanåt för träningen, men ej om magen har nån inverkan

Jag är inte någon expert på detta alls, men så här skulle jag resonera.

Träna tungt, knäböj och marklyft är att rekomendera.

Anledningen att träna tungt är att du ska klara klättra backarna lättare. Uthållighets träningen får du ju när du cyklar.

När j

Som Viktor säger. Träna tungt. Uthållighet får du på cykeln går inte att få på gymmet.

Men inte 10-12 reps utan 3-5. Bodybuilders ligger i spannet 6-12 för att få maximal massa. Studera dem noga och gör sen aldrig som dem. Imitera istället styrkelyftare

Varför förespråkar du just enbenta övningar? Det känns som att det bara är balans, vilket inte är så relevant i just cyklingen, inte den typen av balans iaf, balansen att hålla sig kvar på cykeln övar man ju upp när man cyklar tycker jag.

No offence all

Ett ben i taget precis som när man cyklar... 😉

En ytterligare kommenter. Är du flexibel, kan du ligga i bocken i en timme? (#)

Annars är stretching en viktigt benövning att köra. Baksida lår är ju ofta stram på cyklister... Personligen tycker jag detta

Enbenta övningar låter som ett intressant tips, där skulle jag också kunna tänka mig en maskin där en fot är surrad så den får jobba både vid kontraktion och extration. Men det kanske var en sådan som nämndes?

Mag och höftmusklerna behövs för att ligga p

>Bancyklister gillar att köra enbenta benböj i sån där halvliggande maskin
Vilken sorts bancyklister?

Som motionär så är det inte precis "tillslaget" som är den väsentliga delen av träningen.
Det är klart, om man ska köra med standstills och sjuhundraf

ett ben i taget för att de ska bli lika starka.