Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningAngående underlag
You need to log in to create posts and topics.

Hur stor andel av löpningen bör man ungefär lägga på asfalt när man tränar inför ett maraton? Jag springer just nu omkring 80% i motionsspår och resten på asfalt. Anledningen till detta är att det är skonsammare mot knän (även om det under vintern är tjäl

Hur stor procentsats av träningen som är den mest lämpliga att förlägga till asfalt (det underlag maratonloppet skall gå på) för optimal träning inför ett maraton lämnar jag till de som sprungit fler maraton än mig att svara på.

Däremot kan jag svara på

Gör verkligen underlaget stor skillnad? Är det inte i första hand dålig teknik (tunga steg, hälisättning långt framför kroppen osv) som är boven i dramat vid skador?

Spring så mycket du kan på det underlag du ska tävla på.

En tumregel jag hörde när jag började våga sätta fötterna på asfalt var att köra 1/3 på asfalt inför (halv)maror. Den tumregeln kändes bra för mig. Efter ett (långt?) tags träning vänjer sig leder och ligamnet med den hårdare belastningen och man kan vara

många löpare springer väldigt lite asfalt utan att få problem på maror. Både gärderud och kjell-erik sthål sprang spran så tt som all träning på stig. Afrikanska löpare ute på landsbygden har väl inte helt lätt att hitta asfalt överhuvudtaget antar jag.

Efter att ha sprungit ett antal löprundor i Kenya kan jag vittna om att den torkade röda leran som de spåren bestod av var minst lika hård som asfalt.

OK. Är väl bara att blanda underlag antar jag.

Jag tror på blandad terräng/underlag generellt, men det är nog bra att ha gjort ett eller flera långpass på asfalt för att få känslan för hur kroppen reagerar. Jag tror även att det monotona rörelsemönstret ställer mer krav än underlaget i sig.

En annan aspekt som du bör ta med är valet av skor och iläggssula som dämpar på hårda underlag. Rätt skor för rätt ändamål således. Men i övrigt håller jag med om att det är bättre att blanda underlag på träning utan att för den skull satsa överdrivet myc

Viktig och intressant fråga. Försöker själv lägga in så mycket variation på underlag som möjligt med tanken att på sikt bygga upp flera sorters styrka. Inte minst stabiliteten i fot/underben för att minska risken för vrickningar och snedsteg.