Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningAngående underlag
You need to log in to create posts and topics.

Många missförstår att stabiliteten sitter i fötterna när den i realiteten sitter i bålen, mycket bålträning i form av styrka, pilates och core ger både variation och grym stabilitet.

Det finns väl olika typer av ´balans´. Det bör väl vara bra att springa terräng för att bygga upp fotmuskulaturen beroende på variationen i fotisättningen? Samtidigt tränar det bålen och balansen vilket har den betydelse du nämner. Terränglöpning är kans

Jo missförstå mig inte nu. 😀
Det är ju ganska självklart att utan stabila fötter blir det inte mycket löpning men du har stor vinst i att träna bålen då det bl a även hjälper till att lasta av balansen från benen. Jämför du radikalt med t ex längdskidåkn

Vissa saker upprepas likt ett mantra tills det blir upphöjt till nån sorts absolut sanning. Detta verkar ha hänt med bålstabilitet här på FB. Bålstabilitet är EN av flera saker för ett bra och ekonomiskt löpsteg. Men den kan t.ex. aldrig hindra att man st

Det kanske finns en anledning till det?

Denna anledning är antagligen att många löpare skulle tjäna på en ökad bålstabilitet.

Sanningen - i den mån det finns nån absolut sanning - är att rörelseapparaten bygger på en komplext koordinerad symfoni av ett stort antal muskelgrupper och ett ännu st

Anders kan mitt antagande stämma ang bålstabilitet hos löpare, att den är eftersatt redan från början? Många löpare tränar ju i stort sett enbart löpning. Mil efter mil, vecka ut o vecka in, och "glömmer" övriga kroppens muskulatur.

Nån, som tränar lite

Men Sylvia, nog måste väl löpningen i sig ge bålträning? Om bålmuskulatur krävs för att springa kommer den ju att tränas vid löpning, eller hur?

Därmed inte sagt att bålträning inte är bra för löpare.

Edit: Anna var snabbare...

Kanske? Men som en obotlig optimist med en holistisk inställning till kroppen i stort så känns det lite märkligt i allmänhet att tänka så.

Men om man vill maximera, renodla eller förädla nåt till en mycket högt driven nivå så

Anna, visst krävs det magmuskler när man springer. Men de behövs ju när Du går och står också. För överkroppens vridningar, böjningar och stabilitet.

De tränas lika mycket då, menar Du? När man går och står, bara för att "de behövs"? Jag håller inte med