Quote from Guest on 27 January 2008, 01:18Vad vet ni om det, tacksam för info/Lotta
Vad vet ni om det, tacksam för info/Lotta
Quote from Fredrik Närenfors on 27 January 2008, 01:28Återkommer. Ska gå och ta min Oxis nu och sen natta mig. Men ser fram emot diskussionen. Alltid lär man sig nåt nytt.
Återkommer. Ska gå och ta min Oxis nu och sen natta mig. Men ser fram emot diskussionen. Alltid lär man sig nåt nytt.
Quote from Funbeat user on 27 January 2008, 20:58Tja, vad vill ni veta.
Jag har Astma som kommer smygande vid ansträngning.Det blir mycket värre vid kyla. För att undvika detta så kan man ta en värmeväxlare och eller någon medicin som får "musklerna" i luftrören att inte överreagera så. Typ bricanyl.
Tja, vad vill ni veta.
Jag har Astma som kommer smygande vid ansträngning.
Det blir mycket värre vid kyla. För att undvika detta så kan man ta en värmeväxlare och eller någon medicin som får "musklerna" i luftrören att inte överreagera så. Typ bricanyl.
Quote from Funbeat user on 27 January 2008, 20:58Precis som Per tar jag Oxis, 2 ggr dagligen. Tycker detta ger mig en bra bas att stå på. En 15 - 30 minuter innan jag kör en träning tar jag Ventoline.
Har provat mig fram och detta är den som fungerar bäst för mig med minst biverkningar.Ska boka tid i
Precis som Per tar jag Oxis, 2 ggr dagligen. Tycker detta ger mig en bra bas att stå på. En 15 - 30 minuter innan jag kör en träning tar jag Ventoline.
Har provat mig fram och detta är den som fungerar bäst för mig med minst biverkningar.
Ska boka tid i
Quote from Fredrik Närenfors on 28 January 2008, 00:33Apropå PEF mätare. Hur blåser ni i era.
Om jag blåser med helt öppen strupe så gör det riktigt ont och det känns svårt att komma upp i nåt vettigt värde ( även ett lågt värde alltså ) Men om jag stänger strupen och börjar bygga upp ett tryck inne i lungan
Apropå PEF mätare. Hur blåser ni i era.
Om jag blåser med helt öppen strupe så gör det riktigt ont och det känns svårt att komma upp i nåt vettigt värde ( även ett lågt värde alltså ) Men om jag stänger strupen och börjar bygga upp ett tryck inne i lungan
Quote from Bjarne Lewin on 28 January 2008, 07:30Jag vet inte om min funkar som den ska. Det är precis som att den har två lägen högt eller lågt. Första gången jag blåser kan den ibland köra mätaren i topp men andra och tredje gången visar flera hundra lägre. Men oftast så ligger mätvärdet i det lägre i
Jag vet inte om min funkar som den ska. Det är precis som att den har två lägen högt eller lågt. Första gången jag blåser kan den ibland köra mätaren i topp men andra och tredje gången visar flera hundra lägre. Men oftast så ligger mätvärdet i det lägre i
Quote from Funbeat user on 28 January 2008, 09:08Jag har en gammal "analog" PEF-mätare och när jag blåser så känns det som att blåsa rakt ut i luften.
Mao ingen skillnad ifall jag blåser med eller utan PEFmätare.
Jag har en gammal "analog" PEF-mätare och när jag blåser så känns det som att blåsa rakt ut i luften.
Mao ingen skillnad ifall jag blåser med eller utan PEFmätare.
Quote from Lotta Lindström on 28 January 2008, 09:58Jag har också en analog PEF som jag faktiskt helt slutat använda. Lyckas nämligen blåsa lika högt oavsett hur jag mår. Kan må jättedåligt astmamässigt men ändå blåsa bra så det är ingen bra indikator för mig.
För att återgå till den ursprungliga frågan:
Jag har också en analog PEF som jag faktiskt helt slutat använda. Lyckas nämligen blåsa lika högt oavsett hur jag mår. Kan må jättedåligt astmamässigt men ändå blåsa bra så det är ingen bra indikator för mig.
För att återgå till den ursprungliga frågan:
Quote from Funbeat user on 28 January 2008, 10:07Hej Lotta.
Du kan gå in här och läsa om Ansträngningsutlöst astma. Det är Svenska Barnläkarföreningens sektion för barnallergologi, stencilsamling.
http://www.barnallergisektionen.se/stenciler/27.html
Eller på FASS.
http://www.fass.se/LIF/lakarbok/art
Hej Lotta.
Du kan gå in här och läsa om Ansträngningsutlöst astma. Det är Svenska Barnläkarföreningens sektion för barnallergologi, stencilsamling.
http://www.barnallergisektionen.se/stenciler/27.html
Eller på FASS.
Quote from Funbeat user on 29 January 2008, 01:36Tack för många svar,visste en del om astma innan men väldigt lite om ansträngningsutlöst astma, trodde det bara var ungdomar och elitidrottare som fick detta. Börjar nu inse att det är många som har det mer eller mindre och att man tack och lov kan fortsä
Tack för många svar,visste en del om astma innan men väldigt lite om ansträngningsutlöst astma, trodde det bara var ungdomar och elitidrottare som fick detta. Börjar nu inse att det är många som har det mer eller mindre och att man tack och lov kan fortsä