Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningAnsträngnings utlöst astma
You need to log in to create posts and topics.

För mig hjälper inte bricanyl alls (annat än kanske psykiskt). Kan iofs bero på att jag aldrig får regelrätta anfall. Jag blir mest tungandad och får "små lungor" och det beror oftast på väder, stress eller ansträngning i fel vädertyp.

jag får blodtrycksfall och skakningar av brikanyl, men den hjälper inte ett dugg när jag får jobbigt att andas

Malin:
Vid varje andetag stannar lite av luften kvar i lungorna och det är helt normalt. Hos en astmatiker stannar lite mer av luften kvar eftersom h*n har problem att andas ut. Detta gör att det blir mindre och mindre plats för den nya luften. Därför up

Har provat Bricanyl. Fungerar bra om jag tar det max varannnan vecka.

Pulmicort efter att ha tränat utan medicinering och fått bort det onda i halsen efter några veckor. Inte påverkat träningskapaciteten annat än att jag fått mindre ont över en lång tid.

Nu beskriver ni två olika sorters preparat:

Bricanyl är "akutmedicinen" som man tar vid symptom, den verkar direkt vidgande på luftvägarna. Men kan också ha otrevliga bieffekter t.ex. på blodtryck och hjärtfrekvens. Oxis är en annan typ av symptomhämmare

Hade pulmicort som läkarna gav mig i dröser av, slutade me det då jag helt enkelt glömde och har nu inte använt den sen i våras...utan problem!
Hade bricanyl men sa att den inte hjälpte, gjorde mig mest skakis, så fick Diskus som fungerar jättebra!

Fic

Annika, jag har en bakgrund som konditionsidrottare. Jag har också varit pollenallergiker sedan barnsben. Åtminstone sedan 20-årsåldern har jag fått kraftig hosta vid intensiv idrott t.ex. innebandymatcher, intervallträning, tävling... i synnerhet vintert

Marie, diskus är liksom turbuhaler en mojäng som man använder till att distribuera läkemedlet. Liksom en aluminiumburk eller PET-flaska kan innehålla läsk. Vad är det för läkemedel i din diskus?

I min diskus har jag ventoline. Det är nog den vanligaste.

Jag vet ju inte men ventoline har alltid funkat för mej. Är inte cortison i den.