Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningAnsträngnings utlöst astma
You need to log in to create posts and topics.

Jag hade astma när jag var mindre men som nu i "vuxen" ålder övergått till ansträngningsastma. Tränar mycket kondition nu pga att jag märker att astman försvinner mer och mer.

Jag kan stå på ett band och jogga 7 km i princip utan problem, allt hänger fa

Jag sa ingenting tidigare, men av ovanstående inlägg så måste jag komma med en kommentar.

Jag är diagnocerad med ansträngninsastma för 18 månader sedan, och det är nästan helt borttränat! Jag klarar nu att anstränga mig i de flesta väder bara jag värmer

Jag var på en föreläsning om astma och idrott för några år sedan. Skoj att frågan skulle komma upp just nu, eftersom jag städade förra veckan och då åkte anteckningarna från sagda föreläsning i pappersinsamlingen. Vad jag minns är

- astma, särskilt anstr

Fundering:

Begreppet "träna bort" en inflammation kanske var lite klumpigt uttryck, men å andra sidan... regelbunden träning ökar ju blodomloppet och ökat blodomlopp leder väl till ökad läkning och borde även kunna fungera inflammationshämmande i vissa

Du tränar upp din lungkapacitet så att du trots inflammationen ändå totalt sett har en högre kapacitet än en otränad människa. Därför mår en astmatiker bättre av att träna. Men med medicinering skulle du nå full effekt.

Sedan kan du vara med i skidlandslaget.
De flesta där har ansträngningsastma och då kan man använda cortison och andra "köra fort preparat"!

Då följer den vanliga diskussionen om hönan och ägget 🙂

Sara, hur ställdes din diagnos?

Är lite nyfiken för jag har samma problem som du hade tidigare. Har bara lite "väsandning" men efter håda pass kan jag hosta i flera timmar efteråt. Har även fått stanna när jag har cyklat i backar nu när det har blivit k

Hur är det med er andra astmatiker! Jag har väldigt liten effekt av bricanyl, oberoende av hur inflammerad jag är men tar jag oxis så märker jag en markant skillnad.

Är det fler astmatiker här som inte blir hjälpta av bricanyl

Jag har ansträgnings astma, jag simmar för det mesta men min sympton är hosta.

Men som någon tidigare sa, att många tror att det blir svårt att andas in men att det är ut det är svårt att andas. Men för mig är det faktiskt svårt att andas in. Att andas