Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningAnsträngnings utlöst astma
You need to log in to create posts and topics.

salbutamol är en typ av beta-2-stimulerare. (Nu läser jag innantill på RFs hemsida.)

Sara,
Är du säker på hur länge bricanyl verkar.

Jag har jobbigt av astman på t.ex. vasaloppet trots att jag tagit en puff innan start.

Det verkar som du har rätt.
Fast jag undrar hur jag skulle må ifall jag behövde en puff varje timme.

Kan man puffa p

Jag skulle nog puffa på med bricanylen vid behov det här vasaloppet. Verkar lite vanskligt att byta medicin såhär precis innan.

Stefan, jag använder Symbicort mest. Hade bricanylen med i fickan på förra årets VL men använde den inte eftersom det var så fippligt med vantar, stavar och blixtlås. Ett annat år när det var mycket kallare åkte jag med ansiktsmask för att förvärma inandn

Ok,

Det verkar som om Symbicort är att föredra även för mig.

Får se ifall jag vågar ändra innan vasaloppet...
Tackar.

Hej
Har nu kört 3 ggr med Ventoline innan träningspass och vilken skillnad!
cyklade idag och då var det inte astman som var problemet.
Det regnade isbitar men det var 5 plusgrader, det här vädret är ju inte klokt
Ps daniel P goa inlägg du har i olika disk

Lotta! Dyker du?

ventoline - bricanyl - oxis

Alla tre är beta 2 receptor stimulerare.

Ventoline och bricanyls effekt kommer snabbt och varar 4-6 timmar

Oxis behöver lite längre tid för att börja verka... tycker jag... enligt fass behöver den 1-3 minuter, det tror inte

Jag vet inte hur länge jag har haft astma. Men i 12 års åldern var jag till en läkare för första gången. De har ju blivit några riktiga astma anfall under mina år, men akuten, hosta tills jag svimmar, ja ni vet nog.

Jag tror att astman är individuell,

>Nu när min astma är under kontroll är de dessutom lätt att glömma den, men de är väl en sådan gång ett astma anfall kommer att komma.<

Känner igen det där. Jag behöver nästan aldrig ta min bricanyl och därför glömmer jag nästan alltid att ta den med mig