Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningAntal fotisättningar per minut
You need to log in to create posts and topics.

Men ja har hört (har för mig) att alla ungefär har samma fotisättning när de springer, men skillnaden på en snabb och en långsam löpare är steglängden? Är inte fotisättningen rätt naturlig och inte så lätt att ändra på?

> Jag utgår ifrån att det då skulle bli 90 steg per fot eller....

Jepp! M.a.o. så ska man ha ungefär samma "kadens" som när man cyklar. 🙂
Om man vill träna upp stegfrekvensenn så kan man behöva korta steglängden. Det rä onekligen en smula fascinerande

Att minska steglängden, med bibehållen fart, är ett utmärkt sätt att få upp farten på sikt: på tävlingarna är det bara att ta ut stegen igen och vips går det snabbt :-). Testa gärna att springa ganska långsamt men med riktigt korta steg så att frekvensen

Christer: Hmmmm, menar du alltså att det är ett sätt att lära sig att röra benen snabbt? Och att man sedan bibehåller hastigheten och bara ökar steglängden?

Oj, jag var nog lite oklar: kör först med "normal" hastighet men kortare steg och högre frekvens. Efter ett tag blir du van vid den högre frekvensen och behöver inte tänka på att hålla den uppe. Då kan du öka steglängden igen, med den nya högre frekvensen

Det här var intressant. Jag har alltid upplevt att mina ben bestämt själva hur fort det ska gå, och alltid trott att ju tröttare man blev ju färre steg tog man. Kollade idag på min långrunda (12,1 km). Det blev 89 steg/ben varje gång jag kollade, utom i n

Jag läste också den artikeln i Runners för ett tag sedan och tänkte detta måste testas på löpband. Helt otroligt svårt! Men det verkar vara värt att träna på.

När jag springer med syrran (5 cm längre än jag) märker jag att hon tar kortare steg än jag när

Men jag har läst i en bok om löpning någonstans att man SKA föra benet aktivt bakåt-uppåt, men att man aldrig ska sätta i det framför kroppen utan under.....

När det gäller löpteknik finns (minst) två böcker som är värda att läsa. Dels Romanovs Pose running, dels Chi running. Bägge går ut på att man skall springa som man gör barfota, dvs inte sätta ner foten framför kroppen (det bromsar farten) och landa mitt

Hmm, inser att jag har något att jobba med - öka frekvensen iallafall. Ska bli intressant att se vad som händer.

Själva benrörelsen tror jag att jag har koll på, med gravitationens hjälp osv.

*A