Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningAntal marathon per år
You need to log in to create posts and topics.

Jag har hört flera säga att man kan springa max en mara om året.

Jag är ju inte på nåt sätt nån elit och i den fart jag håller kan det väl inte vara skadligt att springa 2-3 marathon på ett år? Om man sköter sin återhämtning och tränar varierat och även

Jag tycker helt och hållet som du.

Jag har aldrig sprungit maran (debut på SthlmM) men jag planerar springa minst tre i år. Det jag har hört är att återhämtningen tar lika många dagar som ett lopp är miles (dvs 26 för ett marathon).
Detta är antagligen väldigt individuellt också, kolla på

Det man pratar om är i extrem tävlingsfart.

Haile (G! David!) har ju sprungit fler än en mara på 1 år och det borde ju handla om extrem tävlingsfart eftersom ingen har sprungit snabbare 🙂

Stålmannen sprang också en del på sin tid: (klipp från marathon.se)

"Det var början på en 18 lopp och 20 må

Anders: Det jag tycker man kan få ut av det är att har man bra gener och bra återhämtning klarar man 10-13 marathon per år. För oss vanliga dödliga med normal återhämtning borde således klara 2-3 marathon per år (om inte fler).

Jag var lite otydlig med mitt inlägg.

Man pratar om extrem tävlingsfart med formtoppning.

Man klarar inte att bygga extrema formtoppar mer än ett par gånger per år.
Dels tar toppningen tid och sedan tar "nedkörning" tid innan nästa formtopp kan byggas.

Träningsbakgrunden är nog avgörande också.

Många menar att det tar tid att utvecklas till långdistansare eftersom det just tar tid för kroppen att klara den tuffa träningsmängd som krävs för att nå sin fulla potential som marathonlöpare.

Många springer

Det är lite skillnad på hur många man klarar och hur många man klarar om man ska maxa. Elitlöpare skulle klara att springa maraton varje vecka men de flesta springer inte mer än två eller tre per år. Eftersom dom vill få ut allt.

Men som allt annat är de

Intressant att just du kallar det för "cykeltid" mellan marorna David? 😉