Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningApropå värme
You need to log in to create posts and topics.

Igår var jag ute och sprang en av mina vanliga rundor och noterade till min förtjusning att det gick mycket snabbare än vanligt. Det stora skillnaden är temperaturen, igår var det 14 grader och snålblåst när jag sprang. Det regnade också rätt duktigt.

Ja

Springer på kvällen eller cyklar på dagen om det är varmt.

Så du hanterar inte värmen, du undviker den? Det är ju ett sätt också, fast jag tänkte att jag skulle vara bättre förberedd på Lidingö Ultra och Stockholm Marathon nästa år, de har varit notoriskt varma de senaste åren. Då har jag inget val, då måste man

Man kan springa i långärmat & långbyxor inklusive ett tjockt lager bomull under så det andas så dåligt som möjligt, detta gör man såklart när det är som varmast vid kl. 14-15 soliga sommardagar med 30°C i skuggan och syftet är för att skynda på kroppens t

Hm, sant. När jag kör buss på sommaren hamnar temperaturen runt 40 grader. Då försöker jag hålla kläderna blöta. Låter dumt men det fungerar grymt bra. Så dricker jag vatten med, men måste vara försiktig så jag inte kissar på mig. (H)

Markus, det där lät plågsamt. Fungerar det verkligen? Kan det vara en idé att stänga av fläkten på löpbandet då, den är ju väldigt svalkande och skön. Då blir det ohyggligt varmt...

Susse, då har du ju lite gratis värmeträning i bussen. 🙂

Dricka göra

Faktum var att jag också hade förväntat mig att det skulle bli plågsamt, men det blev det inte alls! Bara riktigt varmt, jobbigt och svettigt, men klart uthärdligt. Säkert bidrog den mentala inställningen till att det inte blev "så jobbigt som väntat", nu

För mig är direkt solsken mera besvärande och prestationsnedsättande än värme.
Dvs sol och 10-15 grader är jobbigare än 18-25 och mulet. Däröver brukar det som regel vara soligt i alla händelser.

Huvud/hjärna är ju särskilt värmekänsligt. Hur hantera det

Markus, för att få den effekten (svetten sprutar, pulsen dånar och tempot sjunker som en gråsten i Ålands hav) räcker det nästan att jag ger mig ut och springer alls. Är det alltid så att tempot sjunker när det blir varmare?

Sigvard, det var en intressa

När kroppen blir för varm får hjärtat jobba extra - gör några slag på pulsen o du springer långsammare