Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

I detta forumet verkar folk ha tänkt på de flesta aspekter av träning, så nu hoppas på svar!

När jag gör armhävningar glider fötterna (tåspetsarna) iväg bakåt, vilket hindrar mig från att hålla positionen. Måste liksom ta nytt fot-tag för varje gång.

Sk

har du ingen matta du kan träna på? eller ta av skorna och använd dina svettiga tår?

Tack för förslag! Mattorna på träningsplejset är för korta för armhävningar, och jag behöver skorna på flera andra delar av passet. Skulle missa mycket genom att ta av och på skorna.

Klackarna/fötterna mot en vägg....så körde jag å det funkade för mig.

Hej Anna,

Försök att fokusera på att hålla hela kroppen rak och spänn åt magmusklerna under dina armhävningar du kommer det mesta av kraften från din kropp riktas nedåt. Slappnar du av sjunker gärna mittpartiet ned och kraften från fötterna verkar då del

Å vilken fart det är på funbeat :))

Förtydligande: Jag tränar på pass i grupp, och att ställa sig vid väggen innebär att man hamnar längst bort från ledarens inspiration och karisma. Och det är rätt mycket därför jag tränar med andra 🙂

Bra tips Daniel! Jag tycker nog jag gör armhävningarna "ordentligt", men ska definitivt testa. Är det alltså 90 grader vinkel i fotleden som gäller? Tror det är det jag har.

Prova också att låta händerna komma lite längre in under dig. Dvs att du lutar dig lite längre fram över armarna. Det låter som att du har händerna för långt fram när du trycker så att kraften inte kommer rakt upp utan lite snett bakåt precis som ovanståe

Jag har samma problem (även vid sittup då jag glider/flyttar längre och längre bort från fötterna).
För att minska halkan så brukar jag droppa någon droppe vatten från flaskan på golvet och liksom fukta skorna (inte så mycket att det blir halt bra strävt)

Har ni inga pilatesmattor? Det brukar jag använda, långa och tunna med bra grepp 🙂

Jag står även på matta när jag gör utfall, då är hala skor/golv en skaderisk.