Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningAsfalt eller terränglöpning
You need to log in to create posts and topics.

Någon som vet vilket som sliter mest, att springa på asfalt eller att springa i terräng på ojämnt underlag, på ben, muskler, senor, hinnor mm? Borträknat att man kan snubbla på rötter och stenar i terränglöpning.

TT

är helt klart mindre risk för skador med mjuka underlag. med hårda underlag kan det komma problem med knän, benhinnor m.m. Sen antar jag att musklerna i benen jobbar hårdare om man springer i skogen eftersom det just är mjukt och man måste lyfta dom högre

Strandardsvaret är (som alltid) att asfalt sliter mer...

Jag tror dock att faktumet att asfalt är hårdare är av mindre betydelse. Varför? -Moderna skor har sjukt mycket dämpning.

Jag _tror_ att det som sliter med asfalt är att det blir väldigt statiskt

personligen märker jag av asfalts löpning i benhinnor och knän fast jag har alltid haft lite problem med det. personligen har jag märkt att inte alla moderna skor alls går att springa bra med på asfalt, har just nu Asics gel 2130 vilka INTE ALLS fungerar

Det finns de som bestämt hävdar att asfalt är mest skonsamt. Foten går ned i marken på ett så korrekt sätt som möjligt för individen för varje steg.

Jag själv som till och från har problem med hälsporrar på bägge fötterna har mindre ont efter ett asfalts

Jagf har märkt att jag får mest problem av att asfaltslöpning (eller gruslöpning också för den delen) är så monotont. Man upprepar ju exakt samma rörelse hela tiden och det sliter på mig. I terräng kan det slita för att det är tung löpning eller annat, me

Jo, jag hörde att terränglöpning var mer slitsamt och belastar kroppen mer av en sjukgymnast. Jag tyckte det lät lite konstigt men det verkar som om ni håller med.
Saker och ting är inte alltid som man tror.
TT

Men om man bortser från eventuella skador så måste terränglöpning var klart bättre och mer varierande träning för kropp och själ, eller?

TT

Det är förstås indíviduellt, men jag tycker i alla fall att terränglöpning är klart bättre och mer varierande träning för kropp och själ!

Terränglöpning är mer skonsamt. Mindre ensidig belastning och mjukare. Jag får helt klart mindre skadeproblem när jag springer i terräng. Men det är jobbigare i terrängen, så det passar inte alltid så bra att springa pass som ska va softa där.