Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningAsfaltlöpning
You need to log in to create posts and topics.

Ska springa Halvmaran i sthlm i höst. Jag har aldrig sprungit så långt på hårt underlag (asfalt) och är lite orolig för hur det ska inverka på hälsenor, benhinner och knän. Jag har med andra ord endast löpt i elljusspår och på grusvägar. Jag är medveten o

Varför inte börja så smått att springa på asfalt?

Varför inte lite intervaller på asfalt?

Som föregående talare samt byta ut elljusspår mot terräng (rötter o stenar). Jag tycker man starkare av terränglöpning...

Nu tycker jag vi tar det lugnt med intervaller (särskilt på asfalt) jag tycker att du bör träna lite mer innan det känns motiverat att lägga in intervallträning...

Träna mer? Hur mycket har han tränat då?

Men ursäkta en oerfaren löpare, men det behöver väl inte vara så komplicerat? Kan du inte successivt lägga till lite asfalt i dina löpturer och öka denna andel successivt allteftersom det känns bra?

Urban är snäll så han visar sin träning för inloggade...

Jag håller med dig Lisa. Man börjar springa så smått att springa på asfalt. Går man för snabbt fram kan det kännas i benhinnor och leder men då är det bara ta ett steg tillbaka och minska distans samt vila.

Ett tips är att springa med lätta och snabba s

Kör ett kort pass (5-8 km) per vecka på asfalt. Resten av träningen kan du köra i motionsspår eller terräng. Funkar jättebra för mig.