Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningAsfaltlöpning
You need to log in to create posts and topics.

Trappa upp allt lite försiktigt. Mer träning och mer på asfalt. Skynda sakta och börjar det strula så trappa ner igen. Ska du bara ta dig runt och inte siktar på några speciella tider har du gått om tid att både komma upp i distans och vänja benen vid asf

Krister, ung. som ett intervallpass. Elelr snabbdistans om man hellre vuill det. För farten får du inte upp på samma sätt i skogen.

"Asfaltens rykte är starkt överdriven. "

Knappast. Människan är inte biologiskt anpassad för att springa på sådana ytor. MEN: Som man brukar säga, och som jag av egen dramatisk erfarenhet vet, så kan människan - varje enskild människa, till skillnad från

”Knappast. Människan är inte biologiskt anpassad för att springa på sådana ytor.”
Människan har sprungit på hårda underlag i hundratusentals år. Inte asfalt med sten, hård packad sand, torkad lera, stelnad lava. Man gjorde det dessutom utan 3-4 cm EVA und

Hur länge har människan sprungit för att träna inför ett halvmarathon? Och hur stora andel av befolkningen har gjort det?

Magnus H: på asfalt tränar jag aldrig intervaller, där nöjer jag mig med att köra i min halvmarafart.

Intervaller och snabbdistans kör jag på motionsspår.

För intervaller finns det alltid bra sträckor i motionsspåren både för att träna snabbhet (planma

Visst, om man hittar platta 1000m-sträckor på packat grus eller så, så blir det likvärdigt. Mitt motionsspår är tyvärr alltför kuperat för att köra intervaller.

Har en utmärkt km-sträcka på Björnöns milspår som är platt (km2).

Det Anders kan mena är att vår kropp inte är gjord för allt för monotona rörlsemönster. På terrängspår och i skog fås en naturlig variation av muskuelgrupper. Därför är det mycket viktigt att springa på asfalt inför halvmaraton då det inte går att applice

”Hur länge har människan sprungit för att träna inför ett halvmarathon? Och hur stora andel av befolkningen har gjort det?”

Planlagd träning är nog ganska nytt för människan. Under större delen av människans evolution har vi rört på oss av samma anlednin