Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

Till alla kvinnor som tycker att skorna passar dåligt beroende på när i månaden de befinner sig har ASICS nu tagit fram en ny sko:
------------
The trainers, which come in pink and gold and in plain black, were created to capitalise on research showing th

Det finns vissa män som trippar mer på tå under den tiden på månaden. När kommer motsvarigheten för män?

Aha, tack! Då har mina teorier, om varför jag ibland får skav i hålfoten av mina Asics och ibland inte, besannats. Jag har funderat, må Ni tro. 🙂

Det är ju självklart eg! Det vet ju varenda kvinna att våra könshormoner påverkar ligamenten i kroppen, så

Hm. Om de mjuknar så pass att det ger töjningseffekter under menstruationscykeln (och inte bara graviditeten) skulle det ha enorma konsekvenser för hur VO2-max-träning borde bedrivas. Hjärtsäcken är nämligen begränsande för maxkapaciteten här, men om den

Något att tänka på kanske? 😉

Men man kanske ska tänka att skaderisken även är större under den perioden, då stödjevävnaden är mjukare.

Det verkar dock inte gälla hormonbehandlade kvinnor.

Tja. Det går ju rövarhistorier om östtyska kvinnor som gjordes gravida för att sedan göra abort när den träningsfasen var avklarad. Fenomenet anses också vara en förklaring till att många idrottskvinnor gör så fantastiska comebacker precis efter gravidite

"Så jag tror känsligheten under graviditet är överdriven jämfört med de gynnsamma effekterna."

Det tror jag också. Personligen upplevde jag bara positiva effekter av min träning under båda graviditeterna, då jag tränade ända in i v 34. Sen fick jag inte

Jag tror inte de effekterna är så stora under menscykeln faktiskt. Vi får inte glömma att vi är tänkta att vara tåliga djur, inte några porslinsprinsessor.

Dock är jag lite förvånad, för om det verkligen är samma hormonella effekter som under graviditet

Om jag får tro, så tror jag att det, som allt annat, är individuellt. Jag är alltid tåligare och starkare första halvan av cykeln än den andra. Men så är jag ju "naturlig" också.

Eftersom jag loggar även känslan under träningspassen i kalendern kan jag s

Men om ni ska köra spyintervaller när östrogenhalterna är höga och kroppen (enligt ovan) är flexibel så blir det under ägglossning och inte mens *thank god* (H)