Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

Det är inte östrogenhalterna det är frågan om, utan något annat hormon, men jag vet inte heller säkert hur det ligger i förhållande till menstruationscykeln. Som sagt det får nog undersökas närmare 😉

Oxytociner? Men enligt artikeln låg de väl iaf högre under ägglossnningperioden när fotvalvet skulle sjunka ner?
Men jag har också hört att man ska se upp med vissa typer av träning under graviditeter för att ligamenten blir lite för känsliga, å andra sid

Att jag skrev om östrogenet grundade sig mest på citatet i inlägget som staratade tråden. Annars är väl relaxin det som orsakar foglossning och mjukar upp ligament etc under grav. ?
Måste slå i någon endokrinologibok för att se hur/om nivåerna ändras und

Berätta gärna vad du hittar 🙂

Jag tror att relaxin har med uppmjukningen av ledband att göra. Av vad jag har kunnat läsa så peakar nivån vid ägglossningen och avtar sedan.

Östrogenhalten sjunker ju ganska så abrupt nåt dygn innan ägglossning, och stegras sakterliga under nästa cykels

Det skall alltså vara det hormon som orsakar uppmjukande av bindväv under graviditeten. Möjligt att det är relaxin, jag kan för lite om hormoner. Men om relaxin peakar under ägglossningen är det ju konstigt om Asics påstår att ligamenten är som mjukast un

? Fredrika?
"When oestrogen is high, and a woman is at her most fertile, the arch drops. Later in the month, when she is menstruating, levels of the hormone are low but her arch is raised."

Jag får det till att ligamenten är mjukast under ägglossning?

Det här har inget med relaxin att göra men kan kanske vara intressant:
"Most research also reports no changes over the menstrual cycle for the many determinants of maximal oxygen consumption (VO2max), such as lactate response to exercise, bodyweight, plas

"Jag får det till att ligamenten är mjukast under ägglossning?"

Så tolkar jag det också. Och det verkar ju stämma mtp relaxinet.

Lingling: slarvigt läst av mig bara, tack 🙂