Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningAtt börja löpa.
You need to log in to create posts and topics.

Jag skulle gärna vilja börja löpa, men jag vet inte riktigt hur jag ska börja. Mina erfarenheter från tidigare är inte så stora. I våras sprang jag vårruset (5km) på 30 min, och det var första gången i mitt liv som jag sammanhängande sprang 5 km. Det är i

Komplicerar du inte det här i onödan?
Snör på dej skorna och spring bara. Du behöver inte "lägga upp" nåt.

Inte många har så bra utgångsläge att dom orkar springa 5 km och dessutom på en så hygglig tid som 30 min.
Sikta sen på att orka springa längre str

Eftersom det är LITE roligare att komplicera det lite om man är lagd åt det hållet:

1) Spring 30min i skogen - kuta så fort du kan sista 10min.
2) Spring minst 60min var du vill - långsamt och skönt.
Veckan därefter byter du ut pass 1) mot detta pass
3)

Problemet är att jag tycker att det är tråkigt att börja något utan att ha en plan. Då känns det som att springa utan att någonsin ha ett mål.

60 minuter att springa i sträck skulle jag ALDRIG klara av, med tanke på att jag som högst klarat 30 min och d

...allt handlar om hur fort du springer 😉

Jag var i din situation i februari i år men då bestämde jag mig för att nu ska det ske. Så jag snodde ett program från http://www.iform.se som jag lagt upp här som träningsprogram http://www.funbeat.se/programs/show.aspx?TrainingProgramID=1010

När jag gick i må

Du har ju faktiskt nämnt ett mål i ditt startinlägg: Att kunna springa en mil.

Om målet inte är knutet till att klara det på någon speciell tid är det mycket enkelt att uppnå: Det är bara att vänja benen och kroppen vid löpning.

Du behöver i början inte

Lägg på en km i månaden, det gjorde jag. Funkade klar över förväntan. Om du klarar 3 km nu så sikta på 4 km innan juli är slut, 5 km innan augusti är slut osv. Det klarar du lätt! Sikta på att komma under 5 min per km, du klarade ju sex min ganska lätt, v

Hade aldrig sprungit längre än 5 km förra hösten heller...men hade för 2 år sedan en period då jag sprang ca 3 ggr/vecka (dock inte så lång som sagt). Längtade efter att få tillbaka känslan av att det inte var jobbigt att dra på sig träningskläderna och v

Stina, vilken uppvärmning/ nedvarvning körde du när du använde dig av IForms program?
att bara börja löpa 10 min e ju ganska häftigt så där på ouppvärmda ben..