Quote from Funbeat user on 10 June 2012, 20:25För oprecis frågeställning för att det ska gå att svara på ...
För oprecis frågeställning för att det ska gå att svara på ...
Quote from Funbeat user on 11 June 2012, 03:40"Jag menar rent generellt. Vinner man på att trampa på i nedförsbackarna eller är det bättre att vila sig och trampa på mer när det går uppför istället?"
Rent generellt fins det inget svar på det. Du måste vara mer precis i din frågeställning om du vill
"Jag menar rent generellt. Vinner man på att trampa på i nedförsbackarna eller är det bättre att vila sig och trampa på mer när det går uppför istället?"
Rent generellt fins det inget svar på det. Du måste vara mer precis i din frågeställning om du vill
Quote from Funbeat user on 11 June 2012, 08:47Rent generellt så ökar luftmotståndet fyra gånger om hastigheten dubblas. Övriga inblandade krafter är linjära...
Så, på plan mark (utan vind) går det åt mer energi att öka hastigheten från 40 till 45 km/h än det gör för att öka från 20 till 25 km/h. Eft
Rent generellt så ökar luftmotståndet fyra gånger om hastigheten dubblas. Övriga inblandade krafter är linjära...
Så, på plan mark (utan vind) går det åt mer energi att öka hastigheten från 40 till 45 km/h än det gör för att öka från 20 till 25 km/h. Eft
Quote from Funbeat user on 11 June 2012, 09:59Jag tror mest det beror på hur trött du är. Det kan löna sig att vila lite i nerförbackarna om man vet att det snart kommer en rejäl uppförbacke, eller man precis passerat ett krön - bara man kommer ihåg att trycka på så man kommer upp i fart innan man ta
Jag tror mest det beror på hur trött du är. Det kan löna sig att vila lite i nerförbackarna om man vet att det snart kommer en rejäl uppförbacke, eller man precis passerat ett krön - bara man kommer ihåg att trycka på så man kommer upp i fart innan man ta
Quote from Funbeat user on 11 June 2012, 10:19Skrev inte nån förut om hur lite det lönar sig att trampa när det går riktigt fort? Hur mycket energi måste man lägga i pedalerna i 70 km/h för att motverka det ökade luftmotståndet av att inte sitta i extrem fartställning?
Skrev inte nån förut om hur lite det lönar sig att trampa när det går riktigt fort? Hur mycket energi måste man lägga i pedalerna i 70 km/h för att motverka det ökade luftmotståndet av att inte sitta i extrem fartställning?
Quote from Rasmus Olsson on 11 June 2012, 10:22Har du kört hårt och dragit på dig - om ändå minimalt - med mjölksyra, eller om det är lite kallt, är det bara bra på att röra på benen hela tiden för att hålla igång blodgenomströmningen och hålla värmen. Så kallad aktiv vila! Det mår benen bara bra av.
Har du kört hårt och dragit på dig - om ändå minimalt - med mjölksyra, eller om det är lite kallt, är det bara bra på att röra på benen hela tiden för att hålla igång blodgenomströmningen och hålla värmen. Så kallad aktiv vila! Det mår benen bara bra av.
Quote from Funbeat user on 11 June 2012, 11:02Jag tycker att man ska vila men absolut inte sluta trampa. Detta kan göra att man stumnar och stelönar till speciellt om det är kallt. Brukar passa på att ta en sluring vatten/sportdryck.
/erfaren cyklist:D
Jag tycker att man ska vila men absolut inte sluta trampa. Detta kan göra att man stumnar och stelönar till speciellt om det är kallt. Brukar passa på att ta en sluring vatten/sportdryck.
/erfaren cyklist:D
Quote from Funbeat user on 11 June 2012, 12:17Jag har hört en professionell cyklist berätta för mig att om det är mycket nedförsbackar i början av loppet så skall man ha barlast i form av vattentankar på cykeln för att öka farten utför, och sedan dumpar man barlasten innan det börjar gå uppför igen.
Jag har hört en professionell cyklist berätta för mig att om det är mycket nedförsbackar i början av loppet så skall man ha barlast i form av vattentankar på cykeln för att öka farten utför, och sedan dumpar man barlasten innan det börjar gå uppför igen.
Quote from Funbeat user on 11 June 2012, 12:50Nästa gång börjar jag loppet med en vattendunk på ryggen 🙂
Nästa gång börjar jag loppet med en vattendunk på ryggen 🙂
Quote from Funbeat user on 11 June 2012, 13:17Har jag energin i kroppen och känner mig tillräckligt fräsch så kör jag på även i nedförsbackarna. Annars nyttjar jag dem till vila i någon mån, efter behov.
Som amatör vill jag göra mitt cykelpass så okomplicerat som möjligt. Jag nöjer mig med den egna
Har jag energin i kroppen och känner mig tillräckligt fräsch så kör jag på även i nedförsbackarna. Annars nyttjar jag dem till vila i någon mån, efter behov.
Som amatör vill jag göra mitt cykelpass så okomplicerat som möjligt. Jag nöjer mig med den egna