Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelAtt lufta eller inte lufta..
You need to log in to create posts and topics.

Har hört talas om att en del tömmer ur luft ur däcken efter varje träningsrunda.. Kan någon förklara varför?

Hur mycket tömmer ni i så fall ur?

Jag gör det på vintern. Det har att göra med att jag pumpar upp däcken utomhus (det är kallt) och sedan förvarar cykeln på en varmare plats. Om jag inte släpper ut luften så ökar trycket när man kommer in till värmen och det kan då komma över gränsen för

Det är nåt man gjorde förr pga av hur däcken var byggda har jag för mig, någon mer insatt person kan säkert svara bättre.
Jag gör det aldrig, men passar mig för att ha maxtryck om cykeln ska stå i solen utanför jobbet t ex.

Daniel:
Tryckförändringen pga temperaturförändringen är oftast mindre än man tror.
Om du inte har VÄLDIGT varmt i ditt tvättrum, även om det är kallt ute så värms ju luften upp när du pumpar, villket minskar temperatur och tryck-skillnaden.

Förhållandet

Det var förra vintern, så jag minns inte _exakt_, men jag tror att det var Nokians dubbdäck. Jag minns inte vilket tryck jag matade in, men det var säkert nära maxtryck.

Skrämde livet av mig. Det lät som ett gevärskott. Jag stod inte så långt därifrån.

Daniel; da sykler du med for høgt trykk til daglien.

Har hört talas om att en del tömmer ur luft ur däcken efter varje träningsrunda.. Kan någon förklara varför?

Hur mycket tömmer ni i så fall ur?

Detta sköter mina slangar själv. Fan jag får ju pumpa upp trycket inför var och varannan runda, tycker jag.

Jag gör det alltid på tubdäck och ibland på kanttråd. Jag ska ändå pumpa däcket innan jag cyklar.

I vilket syfte om jag får fråga?

Och inte gör du det alltid?

Vänligen

P.

För att tubdäck är betydligt dyrare och det är ingen höjdare med punkteringar på grund av öljetterna.