Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

12

Om jag minns rätt så stämmer det att man kan ta upp druvsocker/glukos i munnen. Hur effektivt det är vet jag inte, men kanske risk för hål i tänderna?

Har för mig att upptaget i munnen ör minimalt, men att det finns receptorer i munnen som reagerar på sockret och sänder iväg en signal till hjärnan. Den luras då att tro att snabba kolhydrater är på väg in och kan orka lite till i din höga hastighet.

Magnus: Det där med receptorerna i munnen har jag också läst om. Det påstods vara förklaringen till att man ofta känner sig betydligt piggare på en gång när man tagit sportdryck eller gel, även om det tar en stund innan dessa börjar verka.

Finns ju vissa saker man kan ta upp genom munslemhinnan. T.ex nitromex som man tar mot kärlkramp. Diabetiker kan ju ta en druvsockertablett om de hamnar lågt i socker och då är det ju ingen placeboeffekt att sockret går upp snabbt så jag tror nog att man

Enligt information på 1177 så tar det 10-15 minuter efter att man ätit druvsocker tills blodsockret börjar höjas. En diabetiker med "insulinkänning" måste alltså ta det lugnt så länge tills sockret börjar "verka".
Att andra kemiska föreningar kan tas upp

Den förklaring jag hört angående snabbt ökad blodsocker då man intar sött är inte att det upptas i munnen utan att hjärnan får signal om att det söta är på väg och då släpper på sitt sista restlager av glykogen i levern. På det sättet kan blodsockret höja

Ann Magnusson - Du har helt rätt i att det rör sig om kemiska egenskaper som bestämmer om ett ämne tas upp genom slemhinnor eller inte och glukos är ett ämne som kan ta sig igenom slemhinnan i munnen och direkt in i blodet. Det är dock oftast marginella m

AHa, tack Jackie! Då var det kanske inte en diabetesläkare som skrivit infon på 1177 - kan vara bra att veta.

Spännande information det här.
Såsom varande diabetiker så har jag aldrig hört talas om att man ska suga på dextrosolen och några speciella glukosgeler har jag aldrig sett skymten av, måste fråga min läkare nästa gång.

Dessutom är jag skeptisk till att m

Kan tillägga att jag själv inte är diabetiker utan min information kommer från både diskussioner, studier (biologi) + egen erfarenhet (upplevelse/sett/hört) av min dåvarande partner som var född diabetiker, typ I. Han använde aldrig druvsocker då han inte

12