Quote from Funbeat user on 7 January 2014, 00:51Om jag minns rätt så stämmer det att man kan ta upp druvsocker/glukos i munnen. Hur effektivt det är vet jag inte, men kanske risk för hål i tänderna?
Om jag minns rätt så stämmer det att man kan ta upp druvsocker/glukos i munnen. Hur effektivt det är vet jag inte, men kanske risk för hål i tänderna?
Quote from Funbeat user on 10 January 2014, 16:14Har för mig att upptaget i munnen ör minimalt, men att det finns receptorer i munnen som reagerar på sockret och sänder iväg en signal till hjärnan. Den luras då att tro att snabba kolhydrater är på väg in och kan orka lite till i din höga hastighet.
Har för mig att upptaget i munnen ör minimalt, men att det finns receptorer i munnen som reagerar på sockret och sänder iväg en signal till hjärnan. Den luras då att tro att snabba kolhydrater är på väg in och kan orka lite till i din höga hastighet.
Quote from Funbeat user on 10 January 2014, 20:45Magnus: Det där med receptorerna i munnen har jag också läst om. Det påstods vara förklaringen till att man ofta känner sig betydligt piggare på en gång när man tagit sportdryck eller gel, även om det tar en stund innan dessa börjar verka.
Magnus: Det där med receptorerna i munnen har jag också läst om. Det påstods vara förklaringen till att man ofta känner sig betydligt piggare på en gång när man tagit sportdryck eller gel, även om det tar en stund innan dessa börjar verka.
Quote from Magnus Gelang on 10 January 2014, 22:01Finns ju vissa saker man kan ta upp genom munslemhinnan. T.ex nitromex som man tar mot kärlkramp. Diabetiker kan ju ta en druvsockertablett om de hamnar lågt i socker och då är det ju ingen placeboeffekt att sockret går upp snabbt så jag tror nog att man
Finns ju vissa saker man kan ta upp genom munslemhinnan. T.ex nitromex som man tar mot kärlkramp. Diabetiker kan ju ta en druvsockertablett om de hamnar lågt i socker och då är det ju ingen placeboeffekt att sockret går upp snabbt så jag tror nog att man
Quote from Funbeat user on 15 January 2014, 14:21Enligt information på 1177 så tar det 10-15 minuter efter att man ätit druvsocker tills blodsockret börjar höjas. En diabetiker med "insulinkänning" måste alltså ta det lugnt så länge tills sockret börjar "verka".
Att andra kemiska föreningar kan tas upp
Enligt information på 1177 så tar det 10-15 minuter efter att man ätit druvsocker tills blodsockret börjar höjas. En diabetiker med "insulinkänning" måste alltså ta det lugnt så länge tills sockret börjar "verka".
Att andra kemiska föreningar kan tas upp
Quote from Funbeat user on 16 January 2014, 08:04Den förklaring jag hört angående snabbt ökad blodsocker då man intar sött är inte att det upptas i munnen utan att hjärnan får signal om att det söta är på väg och då släpper på sitt sista restlager av glykogen i levern. På det sättet kan blodsockret höja
Den förklaring jag hört angående snabbt ökad blodsocker då man intar sött är inte att det upptas i munnen utan att hjärnan får signal om att det söta är på väg och då släpper på sitt sista restlager av glykogen i levern. På det sättet kan blodsockret höja
Quote from Funbeat user on 16 January 2014, 23:29Ann Magnusson - Du har helt rätt i att det rör sig om kemiska egenskaper som bestämmer om ett ämne tas upp genom slemhinnor eller inte och glukos är ett ämne som kan ta sig igenom slemhinnan i munnen och direkt in i blodet. Det är dock oftast marginella m
Ann Magnusson - Du har helt rätt i att det rör sig om kemiska egenskaper som bestämmer om ett ämne tas upp genom slemhinnor eller inte och glukos är ett ämne som kan ta sig igenom slemhinnan i munnen och direkt in i blodet. Det är dock oftast marginella m
Quote from Funbeat user on 17 January 2014, 07:14AHa, tack Jackie! Då var det kanske inte en diabetesläkare som skrivit infon på 1177 - kan vara bra att veta.
AHa, tack Jackie! Då var det kanske inte en diabetesläkare som skrivit infon på 1177 - kan vara bra att veta.
Quote from Funbeat user on 21 January 2014, 09:30Spännande information det här.
Såsom varande diabetiker så har jag aldrig hört talas om att man ska suga på dextrosolen och några speciella glukosgeler har jag aldrig sett skymten av, måste fråga min läkare nästa gång.Dessutom är jag skeptisk till att m
Spännande information det här.
Såsom varande diabetiker så har jag aldrig hört talas om att man ska suga på dextrosolen och några speciella glukosgeler har jag aldrig sett skymten av, måste fråga min läkare nästa gång.
Dessutom är jag skeptisk till att m
Quote from Funbeat user on 21 January 2014, 20:36Kan tillägga att jag själv inte är diabetiker utan min information kommer från både diskussioner, studier (biologi) + egen erfarenhet (upplevelse/sett/hört) av min dåvarande partner som var född diabetiker, typ I. Han använde aldrig druvsocker då han inte
Kan tillägga att jag själv inte är diabetiker utan min information kommer från både diskussioner, studier (biologi) + egen erfarenhet (upplevelse/sett/hört) av min dåvarande partner som var född diabetiker, typ I. Han använde aldrig druvsocker då han inte