Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

Har nu avverkat ett par tävlingar och givetvis svarat på frågan "Hur snabbt sprang du?"

Så länge man är under timmen känns det väl okej i mun att ta minuter och sekunder, men på tider över timmen känns det lite "långt" med Entimmetrettioåttaminuterochfem

1. Var exakt.
2. Var nästan exakt...

Är man intresserad av att föra statistik så blir det lättare att vara exakt. Om jag springer ett långpass som idag, så duger det bra att se på klockan när man startar och när man kommer. Alltså t.ex. köksklockan som b

Jag slopar sekunderna istället för att avrunda till närmaste. Ofta känns det inte så noga, men ibland känns det lite fusk då både mitt pers på halvmaran (1:17:38) och maran (2:58:57) råkar ligga närmare minuten ovanför och kanske borde avrundats uppåt...

Ska jag redovisa ett personbästa blir det exakt, annars avrundar jag bara lite slarvigt så att 2h 28min 25s blir "2,5 timma ungefär", 5h 42min 38s blir "ungefär 5 timmar och trekvart". Så himla noga är det för det mesta inte 🙂

Kutym bland snabba löpare verkar vara att avrunda neråt så mycket man kan komma undan med. Allt för att verka lite snabbare! 😉

Där kom svaret som jag väntade på! Nu kan jag med gott samvete skippa sekunderna och hänvisa till Best practice 😉

Hör man att någon säger "höga 38" så vet man att det ligger väldigt nära 39 t.ex.

Det skiljer en timme mellan 3.00.00 och 2.59.59 på maraton om du frågar dom som ligger på respektive tid. Sekunder är noga!

Man kan också lägga till ett "höga" eller "låga" före det minutavrundade resultatet. Till exempel "Låga 1 och 45" respektive "Höga 1 och 36" för sluttider på exempelvis 1:45:16 och 1:36:42.
Eller så kan man säga att banan förmodligen var felmätt och att

Men du var noggrannare med "låga" också Viktor. Vilket definitivt är något som används för att inte blanda ihop sina finare tider med dom som ligger mitt i en minut. 🙂

"låga" "höga" och "en halv" Det sistnämnda syftar då till de som ligger nära x:xx:30. Då har man ganska god koll och det känns inte som man fuskar med svaret 🙂