Quote from Guest on 16 September 2013, 13:53Efter fyra månaders idogt gnetande kan jag nu glädja mig åt att för första gången i livet tycka om att springa och att istället för att hitta ursäkter att slippa, hitta tillfällen att göra det.
Springer 3 eller 4 ggr i veckan, 4-6 km plus närmare 10 km en
Efter fyra månaders idogt gnetande kan jag nu glädja mig åt att för första gången i livet tycka om att springa och att istället för att hitta ursäkter att slippa, hitta tillfällen att göra det.
Springer 3 eller 4 ggr i veckan, 4-6 km plus närmare 10 km en
Quote from Funbeat user on 16 September 2013, 14:03Sök lite på ordet Fartlek istället och kolla på olika upplägg där. Finns ingen anledning till att börja med intervaller för att jaga de tider du är ute efter. Efter cirka 150 mils löpträning sprang jag milen på 41 minuter utan en enda intervallträning.
Sök lite på ordet Fartlek istället och kolla på olika upplägg där. Finns ingen anledning till att börja med intervaller för att jaga de tider du är ute efter. Efter cirka 150 mils löpträning sprang jag milen på 41 minuter utan en enda intervallträning.
Quote from Funbeat user on 16 September 2013, 21:07Nicklas - var ditt utgångstempo också 7 min/km?
Det känns inte riktigt som samma division.Tänk på att vara ordentligt uppvärmd innan du kör intervaller men kör dem heller inte i slutet på ett pass när du är trött och det är lätt att tappa tekniken och s
Nicklas - var ditt utgångstempo också 7 min/km?
Det känns inte riktigt som samma division.
Tänk på att vara ordentligt uppvärmd innan du kör intervaller men kör dem heller inte i slutet på ett pass när du är trött och det är lätt att tappa tekniken och s
Quote from Funbeat user on 16 September 2013, 21:28Med tanke på höften skulle jag nog lugna mig med intervallerna tills smärtan är helt borta vid högre intensitet. Kanske till och med börja köra lite höft/bål träning vid sidan av löpningen.
http://youtu.be/OQ6_xqKkpx0
http://youtu.be/Ll2Ex9xFMms
http:/
Med tanke på höften skulle jag nog lugna mig med intervallerna tills smärtan är helt borta vid högre intensitet. Kanske till och med börja köra lite höft/bål träning vid sidan av löpningen.
http:/
Quote from Tini Kjellin on 16 September 2013, 21:36Jag skulle precis som Johan rekommendera träning av core-muskulaturen. En av de få saker jag snappat upp när jag joggat runt är att det oftast inte är där det gör ont som man har problem utan de är bara symptom på att något annat inte orkar fylla sin funk
Jag skulle precis som Johan rekommendera träning av core-muskulaturen. En av de få saker jag snappat upp när jag joggat runt är att det oftast inte är där det gör ont som man har problem utan de är bara symptom på att något annat inte orkar fylla sin funk
Quote from Funbeat user on 17 September 2013, 05:14Bästa sättet att köra intervaller, tycker jag, är att köra dem i mitten på ett distanspass på t.ex. 8K. Exempelvis: passets totala längd = 8 kilometer, varav 4 kilometer i mitten är intervaller.
Bästa sättet att köra intervaller, tycker jag, är att köra dem i mitten på ett distanspass på t.ex. 8K. Exempelvis: passets totala längd = 8 kilometer, varav 4 kilometer i mitten är intervaller.
Quote from Funbeat user on 17 September 2013, 07:48Lisa.
Ju fortare du springer desto större risk att bli skadad.
Fast då glädjer du säkert någon av det otal "reparatörer" som nu finns.Förr sa man att fart dödar. Resultat - få skador.
I dag propageras för intervaller - bra många fler skador.Rune "
Lisa.
Ju fortare du springer desto större risk att bli skadad.
Fast då glädjer du säkert någon av det otal "reparatörer" som nu finns.
Förr sa man att fart dödar. Resultat - få skador.
I dag propageras för intervaller - bra många fler skador.
Rune "
Quote from Funbeat user on 17 September 2013, 11:15K-G har rätt naturligtvis. Man blir snabbare av att uteslutande köra (icke högintensiva) distanspass också, men det går inte att komma ifrån att intervaller är det dokumenterat bästa sättet att öka den aeroba förmågan (det vill säga förbättra konditionen)
K-G har rätt naturligtvis. Man blir snabbare av att uteslutande köra (icke högintensiva) distanspass också, men det går inte att komma ifrån att intervaller är det dokumenterat bästa sättet att öka den aeroba förmågan (det vill säga förbättra konditionen)
Quote from Funbeat user on 17 September 2013, 11:47Intervaller kan man springa på oändligt många olika sätt, och för olika syften. Dina 20-sekunders fartökningar är utmärkta för att träna på löptekniken, att kunna springa fort och avslappnat.
Längre intervaller använder man för att träna på att springa
Intervaller kan man springa på oändligt många olika sätt, och för olika syften. Dina 20-sekunders fartökningar är utmärkta för att träna på löptekniken, att kunna springa fort och avslappnat.
Längre intervaller använder man för att träna på att springa
Quote from Funbeat user on 17 September 2013, 12:13Intervaller köres med jämn fart.
Tråkigt.
Dessutom upprepas de.Kutar man obanat så blir det garanterat en ojämn hastighet.
Plus litet sidosteg, upp och ner, lite fartlek när andan och underlaget passar.
Härliga vyer är möjliga att beskåda.
Att det
Intervaller köres med jämn fart.
Tråkigt.
Dessutom upprepas de.
Kutar man obanat så blir det garanterat en ojämn hastighet.
Plus litet sidosteg, upp och ner, lite fartlek när andan och underlaget passar.
Härliga vyer är möjliga att beskåda.
Att det