Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

Nä, självklart. Menade bara att "förkylningsform" kanske är ett svårare fenomen att förklara/förstå/få svar på... 🙂

Men brukar inte en formtopp föregås av en hård träningsperiod, och brukar det inte heta att hård träning sänker immunförsvaret?

Vi pratar inte om att hård träning kan sänka immunförsvaret och utlösa förkylningar.

Vi pratar om att vissa personer känner sig lättare, snabbare och mindre anfådda dagen innan de negativa förkylningssymtomen kommer.

För mig är det också tvärt emot "förkylningsform". Jag har tränat såpass länge och i princip varje dag så jag har lärt mig att första indikationerna på en kommande förkylning brukar vara att träningen går extra tungt.

Kan det förresten vara någon form av lindrig hypomani? Hypomani är ju en form av upprymdhet som vissa personer är mer mottagliga för än andra (det är inte nödvändigtvis ett sjukligt tillstånd). Hypomani utlöses nästan alltid av stress i olika former, och

Om jag kommer ihåg rätt från det jag läste så var det helt enkelt att immunförsvaret var nedsatt när man var i toppform men jag kommer inte ihåg detaljerna.