Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningBästa intervallpassen?
You need to log in to create posts and topics.

Tänkte höra mej för lite vilken typ av intervallpass ni på forumet tycker är bäst? Passen ska helst vara lämpade för att bli en bra mil-löpare.

Nu kommer jag säkert få några på mig men det får jag ta.

Min åsikt är att variation är det bästa.

Långa, korta, snabba, slöa, kort vila, lång vila, backar, platt etc.

Testa att googla runt på "intervaller löpning" eller liknande sökord. Skriv upp alla

I dagsläget kan man väl säga att jag kör två olika intervallpass:

Ena är 5 x 1 km helt plan asfalt med 3 min. vila mellan varje intervall.
(Här försöker jag trycka på men ändå hålla ett bra löpsteg).

Andra passet kör jag uppför en rätt tuff backe (grusv

Jag tror med att det bästa är att variera sig. Eftersom att jag te x kör intervaller enbart 1 gång i veckan så kan man köra lite varannan vecka, 1:a veckan med lång intervall, 2:a veckan kort intervall 3:e veckan backe lång/kort osv. Sen kan man variera

Tusingar. Uppvärmning: lätt löpning ett par km. Tusingar: 4-5 gånger 1000 m, 2 min ståvila. Nerjogg: ett par km.

Nja, 1000-ingar är ju bra men det räcker med 1 min vila mellan - annars går du ner i varv för mycket, mjölksyran försvinner osv...

Vid VO2-max-intervaller ska man ju ta ner pulsen ordentligt mellan intervallerna men då springer man nog med fördel lite ko

"Vid VO2-max-intervaller ska man ju ta ner pulsen ordentligt mellan intervallerna men då springer man nog med fördel lite kortare!"

Beror väl på hur snabb man är? Tror "allmänna" rekommendationen är att köra runt 4 min intervaller i 3-5k fart med 3-4min

70/20 x 10 följt av 30/30 x 10.
Tusingar.
Fartlek, fast på riktigt. Inte uppstyrt utan ut i skogen snabbt där det går, långsamt där det behövs. Välj att följa en skogsbilväg i två minuter och tryck på. Jogga en stund. Ös på genom myren. Ta det lugnt på et

Jo, Micke det är sant, jag tänkte mest på pausens skillnad mellan vo2max-intervaller och tröskelintervaller

Jag gillar det jag kallar trippelbackintervaller. Ta en typiskt svenskt kuperat motionsspår eller någon annan väl kuperad runda. När du kommer till första motlutet ökar du farten upp till toppen, sen fortsätter nu neråt fortfarande i höjd fart tills hela