Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningBästa intervallpassen?
You need to log in to create posts and topics.

5*1000 m med gå-vila i 2 minuter är en höjdare! Jag alternerar med fullt ös 8*25 s i en lagom brant backe! En bra mix för mig!

Tycker det handlar om en kort eller lång ansträngning utöver sitt normala tempo.
Kläm på när orken finns där, och ta det lite lugnare när det krävs. Att skapa trösklar som passar för sitt egna utvecklande.

Min favorit är Yasso 800s på löparbana. Det är 800 meter x 10 med 500 meter (400 + 50 + 50) joggvila mellan de snabba varven. Åttahundringarna ska springas på samma tid som femhundringarna. Tiden i minuter per intervall ska vara samma som den önskade/förv

Jag springer just nu i princip bara 1000m intervaller (Vo2MAX) i tävlingsfart 3k-5k, 4-6 gr och vilar då 2 min ca, eller tröskelintervaller på 2000m x 4 i tröskelfart (ca tävlingsfart 10k + 10 s/km).

Man kan nog köra V02max på 400m också med samma tempo

Tack för alla intervalltips.
En liten fråga bara:
När ni springer era 1000-meters intervaller i 3-5k...
Vad menar ni med 3-5k?

Tävlingsfart på 3000 eller 5000m lopp.

Ett tips kan vara att läsa t ex Jack Daniels Running Formula, Tim Noakes Lore of Running eller liknande böcker för att få en lite djupare förklaring vad det är du skall träna och framförallt hur och varför. Böckerna lär en inte överhuvudtaget vad som pass

Bruckar köra Varannan gång Intervall träning i bana och back träning i eljyspåret. Tycker själv att back träningen ger mest! 10x150-200meter upp och lätt jogg ner mellan .Uppför nära mjölksyre nivå. Bruckar till sist köra också 10x 40 meter full fart. Sed

Är de som blir av 😀

Ok, tack för alla tips!
Känns skönt att veta att man haft ungefär rätt "tänk", även
om man nu också fått en del helt nya tips på intervaller!

Vilka tider presterar ni när ni kör 1000-meters intervaller (plant underlag)?
När jag kör 5x1000m med 3 min vil