Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningBackträning på löpband
You need to log in to create posts and topics.

Jag är helt rudis på backträning och behöver verkligen få in det som ett stående inslag i träning. Har förstått att man kan leta upp något bra kuperat spår, och det ska göras. Gillar dock inte snålblåst och förlägger därför delar av träningen inomhus den

Ett förslag:

http://beta.marathon.se/traning/bra-traning-pa-lopband-4

Mycket bra artikel! Tackar hjärtligast.

Hej!

Jag körde för första gånmgen idag ett backpass. Jag valde att köra 10x80 s med 1 minuts ståvila, detta med incline 10 och fart 4:00 min/km (15 km/h). Var riktigt jobbigt. Det blev tot. 3,35 km uppför. Helt OK.
Det som man tyvärr missar är utförslöpn

På jobbet har vi löpband som även kan lutas upp till 3 grader utför så där kan man få båda delarna.

Själv provade jag idag (från länken ovan) 6x2 minuter med 5 graders lutning. Jag lät lutningen vara kvar och körde gångvila mellan intervallerna. Höll hyg

jag blev inspirerad och testade samma pass på lunchen 🙂
Fast jag läste slarvigt så jag hade bara incline 4.
Körde 6*2min i incline 4 (11 km/h) och joggvila 2min platt (10 km/h).
Effektivt men jag kan helt klart öka både lutning och tempo efter hand som

Jag har gjort några musiksnuttar med passande musik för intervaller. På sistone har jag börjat köra ökande fart, men senaste gången provade jag ökad lutning istället och det tog bra! Min snutt "34:an" är 5 minuter uppvärmning sen kommer 6 intervaller med

Bra länk om backträning! Ska börja träna backträning så är man kommer i bra form till alla backar som kommer på årets tävlingar!

Bumpar min egen gamla tråd... Skulle behöva lite hjälp med vilka parametrar jag ska vrida på för att öka ansträngningen vid backträning.

Passet jag kör nu (på löpband) är 4x2 minuter med ökande lutning för varje intervall (3-6). 1 minut vila. Sedan 4 min

Du kan gott öka längden på intervallerna till 4min och köra i konstant lutning. Så kan du fokusera på rätt sak: Bli trött 🙂 , så slipper du klickan på parametrar på bandet. Testa 4x4min, 2min vila och 6% lutning med konstant fart. Gärna 5 och 6 intervall