Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningBackträning på löpband
You need to log in to create posts and topics.

Ett annat bra förslag:
Det är att resa löpbandet utmed väggen.
Sen lägger du dig på rygg och springer på bandet.
Det blir en nästan 90 graders backe.
Jag kan garantera dig sjuhelvetes träningsvärk.

Tack Krister! Den ska jag prova direkt... Eller inte. (H)

Om det är benstyrka/driv som ska prioriteras så ska man öka lutningen i första hand antar jag? Även om 90 grader framstår som lite tufft att börja med... 🙂

Nej, 6% räcker gott. "Drivet" skapas främst av baklåren och om man har för brant börjar man använda mer framsida lår och det blir mer av en styrkeövning. Det ju givetvis att variera sig och erhålla lite stimulans i form av variation 😉

Jag skulle rekommendera tabata intervaller på löpbandet. Ställ in bandet väldigt brant och kör på en ganska hög hastighet. Samma hastighet som du har på milen. Meningen är att du ska hinna vila för lite för vad du skulle vilja. Du kommer att uppleva syres

Fast Tabata är väl 8 intervaller av 20 sek på och 10 sek av. Trodde jag. Men om det gör nån skillnad vet jag inte.

//A

Samlingsnamn aerob snabbhetsuthållighet eller korta intervaller med kort vila. 15/15, 30/15, 30/30, 40/20, 70/20 exempelvis.

Vet inte riktigt vad du vill åstadkomma med backträningen. Om det är allmän löpstyrka etc så är löpband bra. Om du däremot vill bli bättre på springa i tuffa backar/berg så är det många som hyllar trappmaskinen. Den efterliknar en brant backe bättre och ä

Anna, tror som du att Tabata är 20 på, 10 av. Inte för att det gör någon skillnad för sakfrågan, men ändå 🙂

http://en.wikipedia.org/wiki/High-intensity_interval_training

@Fredrik
Framför allt är det löpstyrka. Tuffa intervaller för VO2 kör jag ändå (ofta 4x4). Läste någonstans (troligen i ngt nr av RW) att den styrketräning man får av löpband med lutning är bättre än vanlig gymträning när det gäller specifik löpstyrka/fra

Jag satt och surfade runt på marathon.se och samlade ihop råd och tankar från alla möjliga artiklar och de råd de verkar ge där är ungefär så här om jag fattat rätt:

Lång backe, grundtränande:
• något snabbare än din normala fart
• så lång att det tar 1