Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelBehandlas cyklister annorlunda?
You need to log in to create posts and topics.

Hej alla,

Inför en kommande presentation på en antropologi konferens i USA undersöker mina kollegor och jag attityder gentemot cyklister i USA och Sverige. Vi skulle vara tacksamma för era tankar om följande:

Somliga har hävdat att cyklisters sårbarhet

Jaa!

Tyvärr är attityden till landsvägscyklister riktigt dålig hos ett antal bilister, ännu mera tyvärr även hos vissa yrkesförare.Tighta omkörningar i hög fart där man kan känna wibbarna "skyll dig själv om du är så xxxxx dum att du cyklar här"

Har erf

Stor kulturskillnad mellan länder och deras syn på cyklister. Där cykelsporten är utbrett finns det en helt annan attityd än vad vi ser här i Sverige.

Tycker man ofta blir trängd eller liknande om man cyklar.

En del blir jättearga om man kör på vägen istället för på cykelbanan. Problemet är bara att nästan lika många blir arga om man kör på cykelbanan.

När jag träningscyklar på min "racer" är mitt s

Jag cyklar varje dag och blir förvånad de få gånger jag ser en cyklist stå och vänta vid ett rödljus utan att det kommer några korsande fordon eller signalera med handen att de tänker svänga. Jag känner mig väldigt ensam när jag står där vid mitt rödljus

Det skulle vara intressant att få en referens till att det skulle vara rekommenderad hastighet 30 km/h på cykelbanor.
Cykelbanor är i regel i stadstrafik och då är det hastighetsbegränsning 50 km/h. Utanför tätort är det 70 km/h. På vägbanan sitter det of

Håller med dig Anders, om vi som cyklar skall betraktas som fullvärdiga medtrafikanter så bör vi bete oss som sådana också i större utsträckning. Och det är nog något som tar tid och kräver förbättringar från flera håll. Det är lite av en naturlig mänskli

Tack för dessa tankfulla och generösa svar. Ledsen att höra om erfarenheterna av hotfullt beteende från bilister mot cyklister.

Vi försöker förstå dessa teman inför en kommande presentation vid American Anthropological Association, med titeln "Road Kill:

Hej, "Man har också hävdat att cyklisters fysiska underläge i relation till fordon provocerar bilföraren och får denne att se på cyklister med en viss grad av förakt och behandla dem illa."
Tror jag inte gäller i Sverige. Men väl utomlands. T ex i de dela

I Sverige tror jag många har åsikten att man ska följa de lagar och regler som finns. Om andra inte gör det så ser man snett på dem och gärna trycker till dem vid möjlighet.
När man sen själv bryter mot lagar och regler så är det inte alls lika farligt.