Quote from Funbeat user on 8 November 2014, 15:42Ämnet diskuteras ofta och i princip alltid framstår det som om att det finns två människoarter, cyklister respektive bilister. Att det bara finns en sorts människa men hon ikläder sig olika roller vid olika tillfällen, och således ser trafikmiljön ur olik
Ämnet diskuteras ofta och i princip alltid framstår det som om att det finns två människoarter, cyklister respektive bilister. Att det bara finns en sorts människa men hon ikläder sig olika roller vid olika tillfällen, och således ser trafikmiljön ur olik
Quote from Funbeat user on 9 November 2014, 16:41Problemet ligger nog i mänskligheten. Spelar ingen roll vad det handlar om. Det man själv inte gör för tillfället är inte accepterat. Varför det är så kan man ju fråga sig? Egoism?
Fick idag en utskällning utav en ryttarinna. Varför vet jag inte riktigt?
Problemet ligger nog i mänskligheten. Spelar ingen roll vad det handlar om. Det man själv inte gör för tillfället är inte accepterat. Varför det är så kan man ju fråga sig? Egoism?
Fick idag en utskällning utav en ryttarinna. Varför vet jag inte riktigt?
Quote from Funbeat user on 9 November 2014, 22:08Jag tycker man skall skilja på cyklister och människor som framför en cykel.
Läste lite i Trafikförordningen.
6 kap. Bestämmelser för trafik med cykel och moped
Gemensamma bestämmelser
1 § Cyklande skall färdas efter varandra. När det kan ske utan fara e
Jag tycker man skall skilja på cyklister och människor som framför en cykel.
Läste lite i Trafikförordningen.
6 kap. Bestämmelser för trafik med cykel och moped
Gemensamma bestämmelser
1 § Cyklande skall färdas efter varandra. När det kan ske utan fara e
Quote from Funbeat user on 9 November 2014, 22:15Läste lite till. Kap 3 paragraf 6.
6 § /Träder i kraft I:2014-09-01/ Vid färd på väg ska fordon föras på körbana. Detta gäller dock inte fordon för vilka enligt 1 kap. 4 § andra stycket bestämmelserna om gående ska tillämpas. Cyklar och tvåhjuliga mopede
Läste lite till. Kap 3 paragraf 6.
6 § /Träder i kraft I:2014-09-01/ Vid färd på väg ska fordon föras på körbana. Detta gäller dock inte fordon för vilka enligt 1 kap. 4 § andra stycket bestämmelserna om gående ska tillämpas. Cyklar och tvåhjuliga mopede
Quote from Camilla Höög on 10 November 2014, 10:46Hur menar du att det är skillnad på cyklister och människor som framför en cykel?
Enligt lagen är det samma sak.
Hur menar du att det är skillnad på cyklister och människor som framför en cykel?
Enligt lagen är det samma sak.
Quote from Funbeat user on 10 November 2014, 12:35Mycket intressant Terje.
I praktiken antar jag att det innebär att det är förbjudet att cykelträna i städerna.
Att blåsa på i 40 på cykelbanan är sakert inte populärt. Samt att använda vägbanan får man bara göra om det underlättar för färdmålets läge.
Då
Mycket intressant Terje.
I praktiken antar jag att det innebär att det är förbjudet att cykelträna i städerna.
Att blåsa på i 40 på cykelbanan är sakert inte populärt. Samt att använda vägbanan får man bara göra om det underlättar för färdmålets läge.
Då
Quote from Funbeat user on 10 November 2014, 16:06Iom de övergripande paragraferna om att alla måste anpassa farten efter trafiken, så "Ja", det är nog i stora delar av våra större städer inte förenligt med trafiklagstiftningen att träna landsvägscykel där. Och jag tycker faktiskt inte det är något konst
Iom de övergripande paragraferna om att alla måste anpassa farten efter trafiken, så "Ja", det är nog i stora delar av våra större städer inte förenligt med trafiklagstiftningen att träna landsvägscykel där. Och jag tycker faktiskt inte det är något konst
Quote from Camilla Höög on 10 November 2014, 16:56Lagstadgad hastighetsbegränsning på cykelbana är om inget annat sägs samma som på vägbanan vilket oftast är 50 km/h i tätbebyggt område. Sen måste man alltid så klart anpassa hastigheten efter trafiksituationen. Oftast är det inte särskilt säkert att ligg
Lagstadgad hastighetsbegränsning på cykelbana är om inget annat sägs samma som på vägbanan vilket oftast är 50 km/h i tätbebyggt område. Sen måste man alltid så klart anpassa hastigheten efter trafiksituationen. Oftast är det inte särskilt säkert att ligg
Quote from Funbeat user on 10 November 2014, 17:57Jag tolkar tvärt om. Jag tolkar det som att vi FÅR cykla 2 i bredd. Sedan tolkar jag att jag FÅR cykla på vägrenen även om det finns cykelbana. Jag betonar att det är min tolkning.
Angående hastighet på cykelbana så har jag läst att cykelbanor anpassas/by
Jag tolkar tvärt om. Jag tolkar det som att vi FÅR cykla 2 i bredd. Sedan tolkar jag att jag FÅR cykla på vägrenen även om det finns cykelbana. Jag betonar att det är min tolkning.
Angående hastighet på cykelbana så har jag läst att cykelbanor anpassas/by
Quote from Camilla Höög on 10 November 2014, 18:55Man får cykla i bredd, men endast om det kan ske utan fara eller olägenhet för andra. Exempelvis om andra fordon inte kan passera på grund av att ni kör i bredd så får du inte köra i bredd.
Man får cykla på vägbanan, men endast om det är lämpligare med h
Man får cykla i bredd, men endast om det kan ske utan fara eller olägenhet för andra. Exempelvis om andra fordon inte kan passera på grund av att ni kör i bredd så får du inte köra i bredd.
Man får cykla på vägbanan, men endast om det är lämpligare med h