Quote from Funbeat user on 10 November 2014, 20:25Du har rätt. Jag ville nog tolka så att den passar mig. Men... 10 gånger av 10 så kör jag på vägen trots att det inte är enl lagen rätt.
Du har rätt. Jag ville nog tolka så att den passar mig. Men... 10 gånger av 10 så kör jag på vägen trots att det inte är enl lagen rätt.
Quote from Camilla Höög on 10 November 2014, 21:41I de flesta fall är det ingen som bryr sig, men om man ska bryta mot lagen så är det bra att känna till vad som verkligen gäller och sedan välja hur man ska göra utifrån det. Det finns mängder av människor som inte har någon aning om vad som gäller och de
I de flesta fall är det ingen som bryr sig, men om man ska bryta mot lagen så är det bra att känna till vad som verkligen gäller och sedan välja hur man ska göra utifrån det. Det finns mängder av människor som inte har någon aning om vad som gäller och de
Quote from Funbeat user on 11 November 2014, 17:18Jag läste också det där. Tingsrätten kan nog inte välja att fria där. De måste ju läsa vad lagen säger. Men visst är det löjligt.
Jag läste också det där. Tingsrätten kan nog inte välja att fria där. De måste ju läsa vad lagen säger. Men visst är det löjligt.
Quote from Funbeat user on 12 November 2014, 08:49Det finns ofta en märklig inställning angående hastighet hos oss cyklister. "Jag kan cykla i 40 km/h så därför har jag rätt att cykla i 40 km/h." Trafikförordningen är ganska tydlig på den punkten:
"14 § Ett fordons hastighet skall anpassas till vad traf
Det finns ofta en märklig inställning angående hastighet hos oss cyklister. "Jag kan cykla i 40 km/h så därför har jag rätt att cykla i 40 km/h." Trafikförordningen är ganska tydlig på den punkten:
"14 § Ett fordons hastighet skall anpassas till vad traf
Quote from Funbeat user on 12 November 2014, 09:10>Det finns ofta en märklig inställning angående hastighet hos oss cyklister. "Jag kan cykla i 40 >km/h så därför har jag rätt att cykla i 40 km/h." Trafikförordningen är ganska tydlig på den >punkten:"
Fast det är väl inte på något sätt unikt för cyklist
>Det finns ofta en märklig inställning angående hastighet hos oss cyklister. "Jag kan cykla i 40 >km/h så därför har jag rätt att cykla i 40 km/h." Trafikförordningen är ganska tydlig på den >punkten:"
Fast det är väl inte på något sätt unikt för cyklist
Quote from Funbeat user on 12 November 2014, 14:24Mjo, men två fel blir aldrig rätt.
Mjo, men två fel blir aldrig rätt.
Quote from Funbeat user on 12 November 2014, 20:27Ang hastighet på cykelbana.
En EU moped får inte köras på cykelbana för att den gör ca 45km/h.
Medans en vanlig moped SKALL köras på cykelbana för att den gör 30km/h.
I detta undrar jag varför får inte jag då cykla i 30km/h?
Ang hastighet på cykelbana.
En EU moped får inte köras på cykelbana för att den gör ca 45km/h.
Medans en vanlig moped SKALL köras på cykelbana för att den gör 30km/h.
I detta undrar jag varför får inte jag då cykla i 30km/h?
Quote from Funbeat user on 12 November 2014, 20:53Bebbe, du får mycket väl cykla i 30 km/h, om omständigheterna i övrigt som trafikförordningen beskriver kan göra detta på ett säkert sätt. Men så länge det traskar gångtrafikanter med blicken potentiellt åt alla andra håll än ditt, så är inte det möjligt.
Bebbe, du får mycket väl cykla i 30 km/h, om omständigheterna i övrigt som trafikförordningen beskriver kan göra detta på ett säkert sätt. Men så länge det traskar gångtrafikanter med blicken potentiellt åt alla andra håll än ditt, så är inte det möjligt.
Quote from Camilla Höög on 12 November 2014, 21:54Om cykelbanan går utmed väg så gäller vägens hastighetsbegränsning. Inom tätbebyggt område är maxhastigheten 50 km/h om inget annat är meddelat. Utanför tätbebyggt område är det 70 km/h som gäller om inte annat är meddelat.
Wikipedia påstår att det är fr
Om cykelbanan går utmed väg så gäller vägens hastighetsbegränsning. Inom tätbebyggt område är maxhastigheten 50 km/h om inget annat är meddelat. Utanför tätbebyggt område är det 70 km/h som gäller om inte annat är meddelat.
Wikipedia påstår att det är fr
Quote from Funbeat user on 13 November 2014, 16:22Men om cyklar på cykelbanan får hålla 50 (med alla aktsamhet som påpekas ovanför) så undrar jag också varför EU mopederna inte får köras där? Det visar ju på att där är någon slags hastighetsbegränsning på cykelbanan, vilket jag är säker på att jag lät me
Men om cyklar på cykelbanan får hålla 50 (med alla aktsamhet som påpekas ovanför) så undrar jag också varför EU mopederna inte får köras där? Det visar ju på att där är någon slags hastighetsbegränsning på cykelbanan, vilket jag är säker på att jag lät me