Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningbehinneinflamation pga fel skor?
You need to log in to create posts and topics.

Om jag tex har sprungit 3 ggr/vecka så börjar det kännas i benhinnorna så jag undrar om det beror på fel skor. För det ä väl inte normalt att få ont efter bara 3 pass. Tänkte om jag skulle besöka löplabbet för att hitta ett par skor som kan få dessa probl

Vad tror du Löplabbet kommer att rekommendera? Nya skor för 1600:- eller råd om bättre löpteknik för 0:-?

Du springer antingen för mycket för din egentliga kapacitet eller så behöver ditt löpsteg bli bättre eller så är det en kombination av de två. Det enda ett par nya skor skulle kunna göra är att dölja problemet ett tag.

Inte är det Benhinneinflammation i alla fall 🙂 Som Peter skriver, det kan ligga i din löpteknik. Dessvärre att ändra ens löpteknik kan även det leda till skador. Skynda långsamt. Träna alternativt 2-3pass och sedan testa igen. Och så vidare.

Jag skulle säga att det är normalt att få lite ont just när man ökar på sin träningsmängd och jag tror att det sällan har med utrustningen att göra.

Fast visst kan det vara fel på dina skor, även om det är bra råd som du får ovan. Jag tycker du ska gå tillbaka (eller helst en ny affär) och låta dom titta på ditt löpsteg igen. Du behöver ju köpa nya skor får att få lite råd! Du kan ju troligen utesluta

Tack för hjälpen.
Jag kan påpeka att jag springer i terräng, men det är främst om jag springer i många nerförsbackar eller hoppar hopprep det börjar kännas. I backar saktar jag inte in utan springer fort så jag får med mig farten. Kanske skor som dämpar s

Du löser definitivt inte dina problem med ökad dämpning i skorna, tvärtom! Känns det stötigt nerför så tar du för stora kliv. Korta steget o öka frekvensen i stället. Andra är bättre än jag på ytterligare detaljer.

okej. Tack Åke!

Sandra.
7 månader med samma skor, men nu lite problem.

Du kan lösa det med att byta löpteknik, men det är svårt. Väldigt svårt.

Springer du passen 3 dagar i rad?
Pröva att vila 2 dagar och så ut igen.
Slappna av och ta inte i mer än att du skulle orka