Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningBeteende vid möte med älg
You need to log in to create posts and topics.

Detta kom upp i en annan tråd och eftersom jag har gått och funderat på detta så undrar jag: hur beter jag mig den dagen jag möter en älg i skogen?

BILD:http://www.fjellfotografen.se/photo/thumb/101122164747.jpg

Löpare har vanligtvis inget att oroa sig för när det gäller älg. den hör dig komma och flyttar sig i god tid.

Den gången du ska vara försiktig är när du stöter på en kalv. Kon är aldrig långt borta och hon vill inte ha främlingar runt sitt barn.

Håll ko

Att sakta försöka smyga sig förbi en fjolårskalv som stod precis bredvid löparspåret gick lite "sådär". Fick iallafall en hyfsad närbild med mobilkameran innan jag hoppade in bakom ett träd, älgen blev rädd och skuttade åt andra hållet 🙂

Låt de 14 blodtörstiga hundarna (som tydligen förföljer var löpare) ta hand om älgen så slår du två flugor med en smäll.

Lite osäker men för det mesta brukar älgar i Sverige hålla till höger

Råkar den vara riktigt nära föreslår jag att du tar upp mobilen o tar en bild:-)

Fanns det inte trådar om roliga djurmöten? Nån som cyklat in i sidan på en älg, osv?

Fredrik ifrån Vinco krockade med en älg på någon cykeltävling.
Tony Pölder klapp en hjort på Mallis i 70-80 km/h.
Micke Lindgren rammade ett rådjur på träning.

Om man bortser från Davids ständiga intresse av att byta samtalsämne, så kan man väl konstatera att samma sak gäller vid möte med djur.

Djur i allmänhet är avvaktande, kanske med undantag för de glada hundar man möter i motionsspåren (mycket trevligt för

http://www.funbeat.se/training/show.aspx?TrainingID=5607626

Vet inte om jag gjorde rätt på något vis. Men det var en mäktig upplevelse.

Min kompis (då 13-14 år) var ute och sprang i skogen och väckte en älgkalv som reste sig 15-20 meter bort. Han minnde

Älg är väl det svenska djur som jag minst av allt vill träffa på i skogen (vi har inga björnar här nere). Elak älg kan gå till attack. Stor älg i hög fart förstör bilen, och ibland även passagerarna däri.