Quote from Guest on 1 December 2011, 11:50Helt subjektivt verkar de flesta anse att benen har liten, snarare än stor, betydelse för framdrivningen i crawl. Väldigt få diskuterar hur bensparken ska utföras eller i vilken takt. En del upplever dessutom att man knappt kommer någonstans alls med bara
Helt subjektivt verkar de flesta anse att benen har liten, snarare än stor, betydelse för framdrivningen i crawl. Väldigt få diskuterar hur bensparken ska utföras eller i vilken takt. En del upplever dessutom att man knappt kommer någonstans alls med bara
Quote from Funbeat user on 1 December 2011, 12:00Ja, inte är då bensparken motorn i OW simning. Ju kortare simning, desto viktigare blir naturligtvis bensparken.
Ja, inte är då bensparken motorn i OW simning. Ju kortare simning, desto viktigare blir naturligtvis bensparken.
Quote from Funbeat user on 1 December 2011, 12:15-
-
Quote from Funbeat user on 1 December 2011, 15:41Iceman, du måste ge dig snart. Du (din tränare) har ju fått mothugg av snart sagt alla här. Du kan inte driva långdistanssimning med intensiv benspark. Du märker ju själv hur trött du blir.
Iceman, du måste ge dig snart. Du (din tränare) har ju fått mothugg av snart sagt alla här. Du kan inte driva långdistanssimning med intensiv benspark. Du märker ju själv hur trött du blir.
Quote from Funbeat user on 1 December 2011, 16:20Själv spar jag benen mycket medvetet eftersom min simning är första av tre discipliner och jag uppskattar så pigga ben som möjligt till cykling och löpning. Helt klart är bensparken av liten betydelse för mig i OW-simning, oavsett vad/om jag gör efteråt.
Själv spar jag benen mycket medvetet eftersom min simning är första av tre discipliner och jag uppskattar så pigga ben som möjligt till cykling och löpning. Helt klart är bensparken av liten betydelse för mig i OW-simning, oavsett vad/om jag gör efteråt.
Quote from Funbeat user on 1 December 2011, 16:23Leif, det låter klokt och logiskt!
Leif, det låter klokt och logiskt!
Quote from Funbeat user on 1 December 2011, 16:44För mig är det ganska lätt att inse att bensparken gör relativt liten nytta. Det blir väldigt uppenbart om jag jämför framfarten med endast armarna med framfarten med endast benspark.
Det går att invända att jag har dålig benspark osv, men läs då igen fö
För mig är det ganska lätt att inse att bensparken gör relativt liten nytta. Det blir väldigt uppenbart om jag jämför framfarten med endast armarna med framfarten med endast benspark.
Det går att invända att jag har dålig benspark osv, men läs då igen fö
Quote from Funbeat user on 1 December 2011, 16:50Använder knappt benen, de balanserar jag enbart med.
Rätt teknik med överarmarna verkar göra mer och ner med huvudet så du får upp bakdelen så gör det mer än att sparka och hålla huvudet fel.
Använder knappt benen, de balanserar jag enbart med.
Rätt teknik med överarmarna verkar göra mer och ner med huvudet så du får upp bakdelen så gör det mer än att sparka och hålla huvudet fel.
Quote from Funbeat user on 1 December 2011, 16:52Min simtränare har sagt att benen ger 20 % av framdriften (som jag uppfattar i felmarginalen för 15 %) men att benen snor mer än 50 % av syre och energi, med hans mening att det är självklart att fokus ska vara på de 80 % (eller 85 % enligt Leifs simträna
Min simtränare har sagt att benen ger 20 % av framdriften (som jag uppfattar i felmarginalen för 15 %) men att benen snor mer än 50 % av syre och energi, med hans mening att det är självklart att fokus ska vara på de 80 % (eller 85 % enligt Leifs simträna
Quote from Funbeat user on 1 December 2011, 16:57Glömde nämna att han även påpekade just det du gör. Benmusklerna kräver oproportioneligt mycket energi/syre jmf med bidraget till framfarten. I mitt personliga fall gör det min taktik ännu mer självklar för mig.
Glömde nämna att han även påpekade just det du gör. Benmusklerna kräver oproportioneligt mycket energi/syre jmf med bidraget till framfarten. I mitt personliga fall gör det min taktik ännu mer självklar för mig.