Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumSimningBidrar bensparken till framdrivni …
You need to log in to create posts and topics.

Benen ska vara raka och fotlederna sträckta, men samtidigt avslappnade. Kraften i sparken ska komma från höften.

I TI-boken beskriver han det som det känns när man kastar en liten boll. Då använder man höften för att öka kraften.

Trampvagn "- simma på sidan med en arm fram och den andra handen på skinkan. Testa med fenor. "

den är bra men du ska inte var helt 90deg i vatten. simma lite och känner av vilka position din krop har och sedan ska du köra detta övning med benspark på de

Jag känner att jag behöver få lite fart i benen snart i alla fall. Med tanke på att jag har 52 i skostorlek så borde jag kunna paddla på lite. 😉

Jag tycker det känns som man får en våldsam fart med fenor, kapar minst 10 sek på en 50:a. Går fortast om man bara sparkar med benen och inte tar några armtag känns det som. Det blir att armtagen inte hänger med i farten. 😉

52 i skostorlek???
Då skall du ha 2 av dessa :
BILD:http://www.olanderswim.se/shop/thumbnails/shop/17794/art94/h7053/5327053-origpic-435790.jpg_0_9.97713_100_80.0457_188_175_75.jpg

Ha ha. Det hade varit fint. Fast med tanke på min bristande teknik så hade det kanske mest blivit en oerhört stor bromsande yta bara.
Kanske hade varit bra för rörligheten i anklarna dock.

Ett visst genombrott blev det dock i morse. Jag kollade på en yo

Jörgen: det måste vara skägget som saktar ner dig 😉

skälv har jag 48i skostorlek och det hjälper inte speciellt mycket ;(

Tror vi kan sammanfatta diskussionen så här: Ja bensparken bidrar till framdrivningen men hur mycket energi man skall lägga på bensparken beror på hur lång distans man simmar. Kortare sträcka - mer benspark.