Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumSimningBidrar bensparken till framdrivni …
You need to log in to create posts and topics.

Hur kan det komma sig att den simtränare jag pratat med säger att det mesta av motorn i crawl är benen medan vissa andra tränare säger att det bara rör sig om 15% av kraften? Alla kan ju inte ha gått samma utbildning?

Är det den tränaren som tränar en simklubb (din) med färre antal medlemmar än handens fingrar?

Iceman, det finns nog ingen sanning här. Man simmar på olika sätt och använder benen olika mycket. En del har bättre driv i benen än andra.

För mig handlar benen kanske mest om att få till en effektiv rotation av kroppen. Jag simmar (för att vara triath

Har det inte en del med rörligheten i vristen att göra? För oss som inte kan sträcka ordentligt ger inte foten mycket fart

@Torbjörn, att avfärda andras övertygelser som "en myt" visar ingen större respekt för andra. Säg gärna att du är av annan uppfattning men tro inte du har "sanningen" som är giltig för alla andra, för det har du inte.

Det finns bara en sak som är alldele

Helt rätt, Anders. Det är också därför plattfotade ofta är ganska bra på ben. Av någon anledning verkar de ha mjukare vrister. Men man kan träna upp det! Iaf delvis..

Tänk om det nu är en myt. Då borde du vara glad av att bli upplyst 😉 Jag skulle ju ku

Igår simmade jag med regerande Europamästaren i Masterklass, när han simmade enbart benspark var han nästan lika snabb som mitt frisim i fart 2. Nu är jag ingen raket, kanske klarar 50 m fr i 25 m bassäng på 36-38 sek.

Så att en bra benspark gör något de

Mathias, du kan väl testa honom på 1500 också, så kanske det klarnar!

Men de stora individuella skillnaderna i fart vid endast benspark (crawl) beror det på teknik eller på att en del helt enkelt är dåligt tränade?

Jag har sett flera exempel på personer som simmar ungefär lika snabbt i sammansatt simning men person A simm

I ditt A och B-exempel vore det ju intressant att veta hur det skulle förhålla sig om de simmar med benen ur spel.